lördag, januari 01, 2000

Dags att bruka allvar

P D James
DAGS ATT BRUKA ALLVAR
Självbiografi - Forum
[0]

Dagen efter sin sjuttiosjunde födelsedag börjar den världsberömda deckarförfattaren Phyllis Dorothy White James, mer känd under initialerna P D, för första gången i sitt liv att skriva dagbok. Hela tiden är dokumentet avsett att publiceras, för även om hon själv anser att detta är "den mest självupptagna formen av skrivande", inser hon ju att det faktiskt kan finnas något slags intresse för hur hennes liv har tett sig genom åren. Anteckningarna börjar i augusti 1997 och fortsätter i tolv månader framåt, berättandet pendlar mellan nutid och det förflutna. Bland annat får vi följa med på författarturnén för boken Ett slags rättvisa och förbluffas över hennes fortfarande mycket aktiva arbetsliv med styrelsemöten, föredrag, boksigneringar, mottagningar, luncher och middagar. P D James berättar också om mer familjära tillställningar, men här finns inget av skvaller eller intimiteter, Dags att bruka allvar är som sagt en helt och hållet offentlig dagbok.

P D James är en konservativ kvinna och vi förstår snart att hon tycker att mycket var bättre förr, det gäller både skolundervisning, barnuppfostran och porträttmålning. Välformulerad som alltid berättar hon mycket fängslande om själva författararbetet, om hur hon får idéer till intriger, om vad hon tycker om filmatiseringarna av sina böcker och hur det gick till när hon började skriva på den allra första boken, Cover her face. Detta är i mitt tycke den allra roligaste läsningen. Visst är även skildringen av hur det var att växa upp under 20- och 30-talen intressant, men det är som författare jag känner - och vill känna - P D James.

I Dags att bruka allvar finns förutom dagboksanteckningarna också två bilagor; ett anförande som hon höll inför BBC:s styrelse samt en analys av Jane Austens Emma som detektivroman. Jag erkänner villigt att jag kastade mig över den senare, medan jag inte alls läste den första bilagan. Kanske gör jag det någon gång, när det blir dags för mig att bruka lite allvar...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar


Tack för din kommentar, välkommen tillbaka för ditt svar :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...