torsdag, januari 01, 2004

Poweryoga för nybörjare

Liz Lark
POWERYOGA FÖR NYBÖRJARE
Fakta - ICA Bokförlag
[+]

Jag kan visst inte hålla mig ifrån yogaböckerna... Och tur var väl det, för Poweryoga för nybörjare är till min glädje en mycket inspirerande bok. Det beror främst på att informationen är så lätt att ta till sig. Mycket tydligt visas alla övningar steg för steg i många färgbilder, förutom detaljerade anvisningar till de flesta grundläggande positionerna som förekommer i poweryoga. Och poweryoga är, som väl alla vet (...?), en modern term för traditionell ashtanga vinyasa-yoga, vilket i sin tur är en speciell, dynamisk form av klassisk hatha-yoga som tar fram och sprider runt livsenergi i hela kroppen, enligt författaren. Och det låter ju härligt.

Solhälsningen finns förstås med, i ett par olika varianter, dessutom stående och sittande positioner, balanserande positioner med mera. Boken avslutas med en kort ordförklaring och ett användbart register. Precis som i ett par andra yogaböcker jag har läst tidigare finns här tips till den riktiga nybörjaren på hur olika övningar som upplevs som för svåra eller för krävande kan förenklas. Det är verkligen jättebra, för som Liz Lark säger: Du har ingen nytta av en rörelse om den det är påfrestande att göra den.

Men boken ger också något att bita i för den som redan har kommit en bit på väg i sin träning. Författaren tar nämligen det hela ytterligare en bit längre, genom att berätta mer om ujjayi (en speciell andningsteknik), energilås (bandhas), blickfokus (drishti) och andningssynkroniserade rörelser (vinyasa). Detta är lite för avancerat för mig, där jag befinner mig nu, men Liz Lark får mig i alla fall att inse att det faktiskt går att uppnå och nog inte alls är så där flummigt och konstigt som jag tidigare befarat. Det verkar mest spännande. Som boken är upplagd beskriver den ett träningspass som i sin helhet skulle ta ungefär en och en halv timme att genomföra, men även om man bara har tio minuter på sig, eller kanske en halvtimme, finns här förslag till hur man kan lägga upp sin träning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar


Tack för din kommentar, välkommen tillbaka för ditt svar :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...