fredag, juni 16, 2006

Pulver

Sara Blædel
PULVER
Kriminalroman - Prisma
[0]

Förlaget kallar det en livsstilsthriller och bara det kan ju bara göra en bokmoster nyfiken. Sara Blædel är danska, journalist, hon har haft ett eget kriminalförlag och är i dag redaktionschef på tv. Hon borde alltså veta en hel del om vad som ligger i tiden just nu. Pulver är hennes debut, boken fick Det Danske Kriminalakademis Debutantpris 2004. Redan nu tipsar Prisma om att de kommer att ge ut Blædels nästa alster, Kalla mig prinsessa, nästa år och med tanke på att filmrättigheterna till första boken har köpts av SF-film, låter det som ett klokt drag.

I centrum för handlingen i Pulver står kriminalinspektör Louise Rick och hennes bästa vän, journalisten Camilla Lind. Louise jobbar på Köpenhamnspolisens våldsrotel och får en hel del att göra när två personer hittas mördade under en och samma helg. Det är dels en ung flicka som hittas strypt i en park, dels en journalist som man efter viss möda kommer fram till mördades genom att gärningsmannen skar av ryggmärgen genom att sticka in en kniv på exakt rätt ställe under kraniet. Hu! Eftersom Camilla är kriminalreporter på Morgenposten vill hon förstås utnyttja sina kontakter hos polisen för att få till en bra story. När det dessutom visar det sig att den mördade journalisten är en tidigare kollega blir hon än mer angelägen. Efterforskningarna leder henne raka vägen in i Köpenhamns hårdaste narkotikakretsar, inte direkt något som Louise tycker är särskilt lämpligt. Hon vet vad hon talar om när hon försöker få sin kompis att ta det lite lugnt, men ingen kan stoppa en målmedveten journalist på jakt efter en story.

Efter att ha läst boken är jag tyvärr fortfarande inte riktigt säker på vad "livsstilsthriller" innebär. En googling ger heller inga andra träffar än de på Pulver! Kanske kan en annan benämning vara chick lit-deckare? Fast det stämmer nog inte heller egentligen... I vilket fall som helst är det lättläst, lättsamt och trivsamt, med en stor och god portion polisprivatliv. Trots att vare sig intrigen eller dialogen hör till de allra bästa jag har stött på har debuterande Sara Blædel ändå något visst. Pulver, en lagom spännande kriminalhistoria med flera intressanta karaktärer som jag gärna kan tänka mig att läsa om igen, får med varm hand betyget läsvärd. Boken påstås vara en blandning av Mordkommissionen och Liza Marklund, tv-programmet har jag aldrig sett så den referensen säger mig inte så mycket (kan det vara det danska ursprunget?) och av Marklund har jag hittills bara klarat av Sprängaren. Sara Blædel står bra på egna ben tycker jag.