onsdag, februari 11, 2009

Musikens betydelse för flickor

Lavinia Greenlaw
MUSIKENS BETYDELSE FÖR FLICKOR
Självbiografi - Alfabeta
[+]

Är Lavinia Greenlaw en kvinnlig Nick Hornby, a la High Fidelity, 31 sånger? Det var frågan jag hade innan jag började läsa Musikens betydelse för flickor. Svar: nej, och varför trodde jag ens det? För den skull blev jag definitivt inte besviken. Greenlaw står helt för sig själv, är betydligt mer poetisk än Hornby. Språket och tonen älskar jag (författaren är också verksam poet), när hon skriver om hur vi påverkas av musik, tar den till oss, hur vi formar oss och våra liv med hjälp av den.

Musikens betydelse... är en känslofylld självbiografi i musikens tecken, en uppväxtskildring från sextio- och sjuttiotalet, med början då Lavinia för första gången hör föräldrarna sjunga och spela sina favoritlåtar. Åren går, Lavinia försöker ”vara tjej”, vilket för henne innebär att främst intressera sig för smink och kanske dansa lite någon gång. I hennes värld ska tjejer absolut inte tala högt om ett visst band, analysera texter eller annat. Det känns förstås lite knepigt, hon är inte riktigt sig själv. Och då! Då kommer punken som en befrielse, kläderna, skivomslagen, frisyrerna.

Även om Lavinias uppväxt i en liten engelsk by på landet skiljer sig en del från min kan jag ändå känna igen mig i mycket. När hon dessutom skriver om Radio Luxemburgs knastriga sändningar i natten eller tv-serien Rock Follies väcks många gamla minnen till liv. Och som musikintresserad tjej var det visst inte så lätt att tas på allvar där heller… ”Popkultur ur flickrumsperspektiv” säger förlaget och det var på tiden, säger jag.

4 kommentarer:

  1. Anonym00:10

    Har du läst Jag jag jag av Unni Drougge? Det handlar också om punkscenen och den tiden, hur hon startar fanzine och reser till London. Hon är förvisso inte poetisk, men jag blev positivt överraskad av läsningen, som kändes frisk.

    SvaraRadera
  2. snowflake: ja, den har jag läst, även om det var ganska många år sedan nu. Har för mig att jag uppskattade den också, för det blev fler Drougge efter den - ser jag i min bokdagbok.

    SvaraRadera
  3. Anonym22:18

    Hej Bokmoster,
    tänkte utmana dig med en liten "bokstafett". Idén kommer från den tyska bokblogg-världen. Gjorde en egen liten grafik som du får ta med dig och skicka vidare sedan.
    Vet ej om det är en bra idé på de svenska bokbloggar och det är självfallet frivilligt ;-)

    Ha en trevlig ny vecka
    http://kristallina.wordpress.com

    SvaraRadera
  4. kristallina: ja, om det kommer från tyska bokbloggare så! ;-)

    SvaraRadera


Tack för din kommentar, välkommen tillbaka för ditt svar :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...