tisdag, juni 19, 2012

Månadens tyska: Miss Brill und andere Erzählungen

Den här gången blev det en lite annorlunda bok i det tyska läsprojektet, Miss Brill und andere Erzählungen av nya zeeländska Katherine Mansfield. Efter att ha läst e-novellen Den nya Isabel ville jag absolut ha mer och mindes då att jag i hyllan hade denna bok. Den innehåller tolv noveller, som alla handlar om kvinnor och nästan alla om ensamhet. Flera behandlar också klassamhället, som Das Leben der Mutter Parker (Life of Ma Parker) samt Eine Tasse Tee (A Cup of Tea), där unga och snuskigt rika Rosemary är ute på en shoppingtur när en ung och fattig kvinna kommer fram och ber om en slant till en kopp te. Rosemary, som läser Dostojevskij, får lust att göra en god gärning och tar med sig den andra kvinnan hem. Vilket inte går riktigt som hon tänkt sig.

Äldre kvinnor är ett annat tema, som i titelnovellen Miss Brill och i Die Töchter weiland des Herrn Obersten (The Daughters of the Late Colonel) där två gamla systrar sörjer den dominante fadern som just gått bort. Jag älskar novellen Die Singstunde (Singing Lesson), där lärarinnan håller på att skrämma livet ur sina stackars elever. Ett telegram från fästmannen förändrar dock allt. Se där hur vårt uppförande påverkas av våra innersta känslor!

Berättelserna i Miss Brill und andere Erzählungen är plockade från olika novellsamlingar och finns alltså inte i någon annan språklig variant. Boken ingår f ö i serien Die Frau in der Literatur, från förlaget Ullstein, med böcker som Die Wand - Marlen Haushofer, Jenny - Sigrid Undset, Die gelbe Tapete und andere Erzählungen - Charlotte Perkins Gilman (som finns som halsband! Fast på engelska då.) Tips: Katherine Mansfields novellsamlingar The Garden Party och In a German Pension finns att ladda ner gratis på iTunes. Jag vill i alla fall fortfarande ha mer!

2 kommentarer:

  1. Mansfield är härlig läsning. Jag har läst dem på engelska och det passade mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror det passar mig bättre också :) Men eftersom den här råkade stå i bokhyllan så blev det den, och så fick jag lite tysk lästräning också. Har laddat hem novellsamlingarna på engelska nu i alla fall.

      Radera


Tack för din kommentar, välkommen tillbaka för ditt svar :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...