söndag, februari 17, 2013

Från A till Ö: R som i Ruth Rendell

Vad är det för en dag, jo, i dag är det Ruth Rendells födelsedag, grattis och hurra, hurra! Jag har läst Ruth Rendell/Barbara Vine, denna fantastiska och i mina ögon ganska överlägset bästa kriminalförfattare, "i evigheter", eller i alla fall från någon gång i början av åttiotalet, med böcker som Stenarna skola ropa, Hedarnas herre, Brudtärnan, Mörka vatten ... Och så hennes böcker om kommissarie Wexford förstås. Skadan skedd (min recension), från 2001, var den senaste jag läste i serien, men jag vet att det har kommit några till sedan dess.

Annars uppskattar jag allra mest de fristående kriminalromanerna, dessa ljuvligt brittiska, psykologiska thrillers, som t ex Tretton steg, där den till åren komna Gwendolen Chawcer hyr ut loftet i sitt gamla kråkslott till en ung man, vars liv kretsar kring två saker: massmördaren John Christie samt den vackra fotomodellen Nerissa ... (Min recension)

Även i Rottweilern står ett hus i centrum, en änka som har en antikhandel i bottenplanet hyr ut bostäder i övriga huset och det är en salig blandning av människor som hamnat där, en del mer skötsamma än andra. Titelns rottweiler är ingen riktig hund (sorry, alla ni som söker på det och hamnar här!), utan en seriemördare som går lös i London. Hans speciella kännetecken är att han lämnar ett bitmärke i offrens halsar! (Min recension)

Barbara Vine, förresten, det sparar vi till bokstaven V, här berättar jag bara om böcker som baronessan Rendell of Babergh skrivit under sitt riktiga namn!

Har du läst något av Ruth Rendell? Har du någon bra författare på R att dela med dig av?

4 kommentarer:

  1. Henne har jag inte läst...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Synd! En så bra kriminalförfattare kanske kan vara något?

      Radera
  2. Stenarna skola ropa är en riktigt ruggig bok. Dödande docka och Bortbytingen var också läskiga. Annars har jag inte läst så mycket av Rendell/Vine. Kommissarie Wexford har jag bara sett på tv. Älskade serien!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då har du mycket spännande att upptäcka! Tycker även att hennes äldre böcker håller rätt bra, men hon är ju fortfarande produktiv - född 1930!

      Radera


Tack för din kommentar, välkommen tillbaka för ditt svar :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...