söndag, mars 03, 2013

1/10: Jag ringer mina bröder

"Nej, jag har inte sett pjäsen men jag har läst boken", kan man säga nu i mars när Riksteatern i en samproduktion med Malmö Stadsteater drar ut på vägarna med sin uppsättning baserad på Jonas Hassen Khemiris Jag ringer mina bröder. Spännande! Enligt turnéplanen kommer de inte till min stad, men väl till platser som Halmstad, Karlstad, Kiruna och London.

En mjukstart i månadens läsmaraton med denna korta roman, endast 125 sidor, men med så mycket innehåll och ett alldeles eget språk som bidrar till en riktigt intressant läsupplevelse. Texten var först en krönika, skriven en vecka efter bombdådet i Stockholm, i december 2010. Huvudperson är Amor som befinner sig i en mardrömsliknande situation när han irrar omkring på stadens gator, misstänkt lik gärningsmannen, tycker han själv. Som läsare hamnar jag inne i hans huvud, bland alla hans tankar och känslor, förvirrade, rädda och helt mänskliga. Jag är glad att vi har Jonas Hassen Khemiri som skriver så här spännande just nu.

Läs mer: Man blev väldigt uppmärksam på hur man går och hur man agerar. Kardo Razzazzi som spelar huvudrollen i pjäsen känner igen sig, känslan av utsatthet, de där blickarna ...

Läsmaraton: bok 1/10

6 kommentarer:

  1. Fin-fin start på ett läsmaraton. Jag lyssnade till den som ljudbok och måste säga att den var helt uppslukande! Hoppas många hittar till förestälnningen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mycket bra start, jag är nöjd. Att ljudboken var uppslukande kan jag tänka mig, med det språket!

      Radera
  2. Skönt att vara igång nu!

    Men jag har lite ångest för att det där med att läsa många böcker också innebär att jag borde skriva lika många recensioner. Jag har en tendens att skjuta upp det där och samla dem på hög. ja måste bättra mig där...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag vet! Lätt hänt att skjuta upp det ... Men jag kommer inte skriva några längre recensioner, det blir som ovan ungefär. Nån måtta får det vara ;)

      Radera
  3. Verkligen en liten fin bokpärla!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var rätt ord, en riktig pärla!

      Radera


Tack för din kommentar, välkommen tillbaka för ditt svar :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...