lördag, april 13, 2013

Från A till Ö: V som i Barbara Vine

U. Uuuu. Nej, kommer inte på någon författare på U som jag har lust att skriva om. Raskt vidare till V, för där händer det grejer! Jag har tidigare i den här serien berättat om Ruth Rendell, nu är det dags för hennes pseudonym Barbara Vine (Ruth Rendell heter Barbara i andranamn och Vine kommer från hennes danska mormor. Som väl alla vet vid det här laget?)

En favorit bland alla hennes böcker är Strandsatt, en spännande psykologisk thriller där en av ingredienserna är en vetenskaplig kryssning i Alaska. Oförglömliga professor Ivo, unge Tim som blir hans älskare och Isabel, Tims andra kärlek. Jag gillade också den senaste jag läste, The Birthday Present (som jag inte tror finns på svenska?), en bladvändarthriller om en otrohetsaffär, späckad med politiska intriger och sexuella fantasier. What's not to like!

Gräshoppan är en gastkramande thriller om elektrikern Clodagh, som tillsammans med bäste vännen en gång i tiden ägnade sig åt att klättra upp i kraftledningsstolpar. När vännen miste livet i en tragisk olycka skickades Clodagh bums till släktingar i London. Där var det meningen att hon skulle plugga vidare, i stället börjar hon umgås med ett gäng ungdomar som roar sig med att klättra omkring på hustaken och då kan man få se saker (Min recension).

Förra året kom Barbara Vines fjortonde bok, The Child's Child, om en bror och en syster i ett gammalt ärvt hus samt en historisk roman med titeln - The Child's Child. Måste! Läsa!

Har du läst något av Barbara Vine? Har du någon bra författare på V att dela med dig av?

10 kommentarer:

  1. Åh, jag älskar också Barbara Vine! Böckerna hon skriver som Vine är allt strået vassare än RR:s även om de är helt suveräna. Min Vine-favorit måste vara - förutom Gräshoppan (älskar den lågmälda melankolin) är Ödesdiger vändning. Fullkomligt briljant.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hon har ju skrivit så mycket bra så det är svårt att välja favorit, men jag håller med dig. Jag läste Ödesdiger vändning när den kom på svenska 1989 (säger min läsdagbok) och minns djurkyrkogården ...

      Radera
  2. Anonym11:56

    Håller med att det är svårt att välja en favorit,alla är ju bra.Läste Sotarens pojke när den kom ut -98 och tyckte då att den var väldigt bra.Ödestiger vändning har jag kvar att läsa :) AC

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att ha böcker kvar att läsa av en så bra författare, jag har t ex inte läst Sotarens pojke än!

      Radera
  3. Gillar henne både som Ruth och som Barbara, men det var evighetslänge sedan jag läste nått av henne!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då har du många spännande böcker att se fram emot :)

      Radera
  4. Läste Astas Book som var den första jag läst av henne för ett tag sedan och ÄLSKADE: Med den klev hon rakt upp på listan som favoritförfattare. Har en till här hemma nu som jag sparar lite på :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, spara inte, det finns massor kvar att upptäcka av Vine. Kul att du också gillar! Eller älskar, menar jag ju :)

      Radera
  5. Har bara läst Henrys bok, hittade den på antikvariat för ett tag sen, men den gav mersmak. Och så har jag sett Mörkerseende som tv-serie.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vera och Eden, inte sant? Roligt att så många av Vines/Rendells böcker har blivit film/tv.

      Radera


Tack för din kommentar, välkommen tillbaka för ditt svar :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...