torsdag, april 04, 2013

Sommaren med Florian

En liten gnutta tysk torsdag i dag. För minns ni? Jag skrev om tyska faktaböcker under rubriken tyska top hits, om bland annat Florian Illies 1913, som nu kommer på svenska med titeln Århundradets sommar - 1913, Norstedts i maj någon gång. Gillar omslaget!

Med ett romaninspirerat handlag skildrar journalisten Florian Illies en brytningspunkt. Vardagssituationer blandas med analyser av händelser som skulle förändra världen - allt skrivet kunnigt, originellt och på en enastående prosa.

Jag önskade den på tyska, biblioteket köper in den på svenska (och ja, jag kan förstå det). Kanske sommarläsningen?

2 kommentarer:

  1. Den här boken vill jag också gärna läsa- så bra att den blir översatt till svenska!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det var en kul överraskning! Det blir på svenska jag läser den, tror jag, eftersom biblioteket har köpt in ett svenskt ex som jag antagligen får chans att läsa först av alla :)

      Radera


Tack för din kommentar, välkommen tillbaka för ditt svar :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...