lördag, augusti 31, 2013

Topplista 2013 - augusti

Två novellsamlingar igen, båda två resultatet av Hannas roliga världsutmaning! Nästa månad drar en annan läsutmaning i gång, Tre på tre, i mitt fall tema Asien.

Till final
Legend of a suicide - David Vann

Till andra chansen 
Hemlig lycka - Clarice Lispector

Tidigare finalister:

Till final
Am Beispiel meines Bruders- Uwe Timm (januari)
Caribou Island - David Vann (februari)
Jag ringer mina bröder - Jonas Hassen Khemiri (mars)
Fjärilseffekten - Karin Alvtegen (april)
Vinterdagbok - Paul Auster (maj)
The Boy Next Door - Irene Sabatini (jnui)

Till andra chansen
Springa med åror - Cilla Naumann (januari)
En storm kom från paradiset - Johannes Anyuru (februari)
Ru - Kim Thúy (mars)
Onda flickor - Alex Marwood (april)
Båten - Nam Lee (maj)
Kärlekens raseri - Ian McEwan (juni)

Regler: Varje månad väljer jag den bästa boken som går direkt till final i bästa Melodifestivalstil samt en bok som så småningom får en andra chans att ta sig in på topplistan vid årets slut.

2 kommentarer:

  1. Härligt med novellfavoriter! Vanns måste jag läsa, Lispector borde jag läsa med tanke på nästa mässa...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan rekommendera både Vann och Lispector, det (lilla) jag har läst har varit finfint! Och jag håller med, visst vill man läsa brasilianskt nu, en mycket vit fläck för mig än så länge.

      Radera


Tack för din kommentar, välkommen tillbaka för ditt svar :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...