onsdag, november 13, 2013

Ein Snob? Ich?

Jaha, jag trodde att jag som de allra flesta i bokbloggarmaffian (#boblmaf) skulle bli Allätaren/Bokknarkaren i Marcusbibliotekets test Hej bokkonsument. Men nej då. Marcus känner mig bättre än så. Jag är:

FINSMAKAREN/SNOBBEN
karl

En inbunden bok är det förbjudet att hundöra i. Den svenska översättning på “The fault in our stars” är kränkande. Eböcker har inte samma känsla som riktiga böcker. Känner du igen dig? Det är för att du är en finsmakare! Och många gör misstaget att kalla dig “snobb” bara för att du kan mycket och har bestämda åsikter samt läst hela ditt liv (du är väldigt stolt över att berätta om hur liten du var när du lärde dig läsa).

Marcus är kanske inte ofelbar ändå ... Jag hundörar friskt och läser e-böcker varje vecka. Men det andra ... Svenska översättningar kan faktiskt vara kränkande! Jag tittar t ex på dig, Undret. (Jag var sex år när jag lärde mig läsa. Men mina barn var knappt fem. Båda två.)

Du har problem med att läsa böcker som det är korrekturfel i. Du rasade när det kom ut att Jessika Gedin inte läst Selma Lagerlöf. Du prenumererar på SvB. Du läser sällan deckare (du tycker inte att Gillian Flynn kan anses vara en deckarförfattare oavsett vad Yukiko Duke säger).

Full pott.

Du hade läst Alice Munro innan hon tilldelades nobelpriset och du orkar inte längre sucka över människor som klagar över att det aldrig är någon författare de känner till som får priset.

Här blir jag faktiskt lite orolig över att Marcus har avlyssnat mina telefonsamtal ...

Du har redan läst både “The Goldfinch”, “Stoner” och “Egenmäktigt förfarande” men du framhåller trots detta gärna klassiker som dina favoritböcker.

Typ.

Många av dina idoler finns på père lachaise och är det något språk du skulle vilja kunna flytande så är det franska. 50% i denna grupp är anglofiler, 50% är frankofiler. 5% har en Einstürzende neubauten-tatuering någonstans på kroppen (förmodligen nacken eller underarmen).

Hahaha!

Du har förmodligen besökt en och annan bevarad författarlägenhet vid det här laget och har du inte gjort det är det förmodligen för att du fortfarande går runt i din ungdom och spelar svår på något gudsförgätet gymnasium där (ja jag vet att du är ateist, det är bara ett uttryck).

Ahem ...

Du är en sann intellektuell. Men i hemlighet kollar du på memebilder av grumpy cat och ryser av igenkänning och skrattar självironiskt.

 
....
 
Nej, skojar bara! Marcusbiblioteket är välförtjänt nominerad till 2013 års bästa bokblogg, Forma Books Blog Award. Som trots namnet är ett svenskt bokbloggspris.
 
I morgon snobbar vi till det med en tysk torsdag! Na los, Leute!
 

10 kommentarer:

  1. Anonym07:54

    Hm, skrev en kommentar som möjligen försvann, men jag är "Allätare/bokknarkare", vilket stämmer väääldigt bra. //Marianne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den försvann nog! Vad kul att det stämde för dig också, "böcker är som Pokémon för dig", haha ;)

      Radera
  2. Anonym08:14

    Beskrivningen av bokhyllorna (färgsorterat, alfabetiserat, lite överallt och dubbla rader) är en beskrivning av mitt hem, även om alfabetiseringen har pajat totalt. Mitt stora bekymmer/Den stora fördelen är att det av någon anledning går snabbare att skaffa böcker än att läsa dem :-) //Marianne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alfabetisk ordning i bokhyllorna är ju en självklarhet! Och ja, här ligger det ju bokhögar lite överallt också ... Men som sagt, en snobb, c'est moi!

      Radera
  3. haha, greetings från en fellow littsnobb : )

    bokmoster, har du läst den tyska novellan om musselmiddagen?

    SvaraRadera
  4. Ich auch! : )

    Bokmoster, har du läst den tyska novellan om musselmiddagen?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tu et moi, la Camilla, tu et moi. Nej, inte läst tror jag. Värt en titt kanske?

      Radera
  5. Fascinerande. Kompakt. Mörk. Och överraskande. Tror du skulle gilla den.
    av Birgit Vanderbeke

    SvaraRadera
    Svar
    1. Där fick du in flera nyckelord, måste kollas upp!

      Radera
    2. Biblioteket hade av författaren endast en ljudbok med annan titel, men går kanske att beställa. Tack för tips!

      Radera


Tack för din kommentar, välkommen tillbaka för ditt svar :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...