fredag, januari 10, 2014

Den vidriga vägen mot Bålberget


En bekännelse. Jag visste inte vad Vägen mot Bålberget - Therése Söderlind var för bok, omslaget gav mig ett visst intryck och jag tänkte att den inte var något för mig. (Nu också i pocket, med annat omslag.) Men när boken så dök upp bland de nominerade till såväl Sveriges Radios Romanpris som Bokbloggarnas litteraturpris blev jag nyfiken. Och tack för det! Therése Söderlind har skrivit en engagerande bok som gör mig rasande och det är alltid uppfriskande.

I centrum står häxprocesserna och massavrättningarna i 1600-talets Sverige och övergreppen mot de rättslösa kvinnorna skildras både intressant och gripande, jag hade riktigt svårt att lägga ifrån mig boken under dessa avsnitt. Huvudpersonerna, alla från var sin egen tidsperiod - Jacke, Malin, Veronica och Olof - får sin egen röst av Therése Söderlind och det är mycket bra gjort. Författaren har tidigare skrivit Norrlands svårmod: roman om ett försvinnande, Vägen mot Bålberget är hennes andra roman och hon jämförs nu med namn som Joyce Carol Oates och Kerstin Ekman. Det ska bli mycket spännande att se vad hon kommer att hitta på i framtiden.

Hela listan på nominerade till Sveriges Radios Romanpris (överstruket = läst):
  • Den mörka sporten - Viktor Johansson
  • Helioskatastrofen - Linda Boström Knausgård
  • Andningskonstnären - Per Odensten
  • Vårt gemensamma liv - Anna Schulze
  • Vägen mot Bålberget - Therése Söderlind
  • Hägring 38 - Kjell Westö

Tegelstensutmaningen: bok nr 1 (589 sidor)

6 kommentarer:

  1. För mig var det årets bästa bok 2013. Helt fantastisk tyckte jag! Norrlands svårmod är bra, men en helt annan typ av bok.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi får rösta flitigt till Bokbloggarnas pris ;) Och jag kommer självklart läsa Norrlands svårmod, det ser jag fram emot!

      Radera
  2. Nu har även jag läst Vägen mot Bålberget och instämmer! Läs gärna min recension på Holavedsbrudar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul, det ska jag absolut göra!

      Radera
  3. Låter som en intressant bok! Måste läsa!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mycket intressant och välskriven, rekommenderas!

      Radera


Tack för din kommentar, välkommen tillbaka för ditt svar :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...