lördag, maj 17, 2014

Vi åker till Danmark, vi är fria att göra vad vi vill. Vi ska göra vad vi vill i Danmark.

Syttende mai i dag, stort grattis Norge! Men i veckans bokgeografi drar vi till ett dejligt land i söder. Danmark! Inspirerad av Eva-L får jag plötsligt lust att börja läsa på danska, jag undrar om det skulle funka? Som alltid är det friheten att "göra vad jag vill", läsa vad jag vill utan att vara beroende av översättning, som lockar. Kanske ett framtida projekt. Här är i alla fall mina tills vidare svenska svar:

1. Berätta om en bok eller flera böcker du läst som utspelar sig i Danmark eller är skriven av en författare med anknytning dit.

2007 gavs en uppmärksammad "hämndroman" ut på svenska, Den som blinkar är rädd för döden - Knud Romer (min recension). En stark barndomsskildring där författaren, som är väl känd i det danska kulturlivet och dessutom medverkar i Lars von Triers film Idioterna, berättar om sin uppväxt, om föräldrarnas familjer och de mer eller mindre excentriska släktingarna. Om mobbing och förtryck av våra minsta.

I ABC - Ida Jessen (min recension) skildras ett förhållande, dömt att misslyckas. Skarp dialog och minnesvärda karaktärer, den ensamstående mamman Susan och den ensamme karriäristen Joachim som flyttar ihop i Joachims stora lägenhet på ABC-gatan. Det som först känts som en spännande dynamik, med Susan som är slarvig och spontan och bestämd och Joachim som... inte är det, blir en katastrof.

2. Berätta om en eller flera författare som på något sätt har anknytning till Danmark. Var så långsökt som du vill, men motivera gärna ditt val.

Jag tyckte mycket om Undantaget (min recension), så jag vill gärna läsa Christian Jungersens nya som kommer i augusti. Du försvinner handlar om Fredrik som måste opereras för en stor hjärntumör, en skakande och realistisk roman om den kaotiska värld som uppstår i följderna av en hjärnskada. Christian Jungersens prisbelönade och storsäljande roman väcker många obehagliga frågor, inte minst den om hur långt kärleken kan nå när allt man lärt känna som sitt plötsligt raseras.

Författaren, som numera bor på Malta, har tidigare jobbat som bl a copywriter, manusförfattare och lärare i filmvetenskap. 2012 röstades Du försvinner (Du forsvinder) av biblioteksbesökare och läsare fram som vinnare av Læsernes Bogpris.

3. Berätta om en bok av en författare som anknyter till Danmark, som du inte läst, men är nyfiken på.

Av Pia Juul har jag tidigare läst novellsamlingen Den gången med hunden (min recension), men jag vill gärna läsa mer. Fler noveller finns i Mitt förfärliga ansikte, berättelser som är på gränsen mellan det smärtsamt allvarliga och det absurda och monstruösa. Det kan nog vara något för mig!


4. Om du vill kan du också berätta om andra kulturella inslag från Danmark.

Eurovision? Danmark är tyvärr lika tråkiga som de flesta andra länder och väljer att sjunga på engelska, de senaste femton åren om jag räknar rätt. Var kan jag lämna in min protest? Har ingen direkt dansk favoritlåt från tävlingen, landet gjorde dessutom ett långt uppehåll under mina mer formbara år på 1970-talet.

Nej, vi går vidare till film och där ser det ljusare ut. Jag har sett mycket bra danskt. 2012 var ett bra år för Mads Mikkelsen, A Royal Affair nominerades till en Oscar för bästa utländska film (förlorade dock till fina Amour) och för Jakten fick han pris som bästa skådespelare i Cannes. Regissören bakom den senare, Thomas Vinterberg, gjorde även den första s k Dogmafilmen, Festen. Ännu ett danskt filmtips är Nattvakten med bl a Nikolaj Coster-Waldau, Sofie Gråbøl, Kim Bodnia, en riktig rysare från 1994 där amerikanarna senare gjorde en sämre remake.

När det gäller teveserier är jag kvar i det förflutna, Matador och Riket, och det är inte mycket som har lyckats fånga mig sedan dess. Broar och brott och mordkommissioner, nej, jag har inte fastnat.

(Lånar inläggets titel från kultlåten Vi åker till Danmark/Klassresan - Jimmy Bölja, Törebodasonen känd från 100 höjdare)

6 kommentarer:

  1. Det finns mycket trevligt i Danmark!

    SvaraRadera
  2. Christian Jungersen är jag nyfiken på!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hoppas att hans senaste är lika bra, att inte Undantaget var ett ... Undantag, hö hö ;)

      Radera
  3. Haha! Äger!

    SvaraRadera


Tack för din kommentar, välkommen tillbaka för ditt svar :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...