söndag, oktober 05, 2014

Tre på tre: Weep Not, Child (bonus)

Nej, den kenyanske författaren Ngũgĩ wa Thiong'os debutroman från 1964 Weep Not, Child (svensk titel: Upp genom mörkret) ingick inte i den ursprungliga Tre på tre-trion. Jag gjorde samma sak förra året, då det började brinna i nobelknutarna ... Mitt tema var Asien och jag plockade in den eventuelle pristagaren Ko Un och läste Stundens blomma (min recension).

Weep Not, Child är en ganska rak och enkelt berättad roman, där vreden ändå sprakar mellan raderna. En liten Romeo och Julia-historia insprängd i handlingen är tyvärr inte lika engagerande, men som sagt, detta är en debutroman som just i år har 50 år på nacken (precis som vissa bokbloggare ... ;) Möjligen är den också en parallell till författarens egen uppväxt där pappan hade flera fruar och valet stod mellan utbildning och en egen framtid eller familj och ett traditionellt liv. De två bröderna i boken, Kamau och Njoroge, väljer var sin väg, men det blodiga Mau Mau-upproret mot de vita nybyggarna, som sedan ledde till Kenyas självständighet 1963, sätter käppar i hjulet för dem båda två.

Precis som i Kärleken, kriget - Assia Djebar (min recension) är temat alltså Afrikas kolonisering, territoriekonflikter och kampen om åtråvärd mark. Ngũgĩ wa Thiong'o har fortsatt att kritisera kolonialismen och neokolonialismen (läs lite mer här), medan Assia Djebar skriver bl a om språk och identitet, om muslimska kvinnors levnadsvillkor och rätt till utbildning. Hur som helst blir jag inte särskilt förvånad om vi får en afrikansk nobelpristagare i år.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar


Tack för din kommentar, välkommen tillbaka för ditt svar :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...