torsdag, oktober 23, 2014

Tysk torsdag med tematrio - Prisvinnare

De senaste veckorna har priserna regnat över litteraturvärlden och ett par av dessa böcker och författare står så klart nu på min läslista. (Fast kanske inte Patrick, inte just nu i alla fall ...)

Jag ♥ litteraturpriser och håller gärna koll på bl a Deutscher Buchpreis för att få tips om nya spännande tyskspråkiga författare. Nobelpriset är en källa till spänning varje höst och till våren brukar jag vilja läsa så många som möjligt av de nominerade till Sveriges Radios Romanpris, alltid lika intressant med juryns diskussioner.

Veckans uppmaning: Berätta om tre prisade böcker du läst eller har lust att läsa.

1. Högst upp på läslistan just nu står årets bästa tyskspråkiga roman, i alla fall enligt juryn för Deutscher Buchpreis, Kruso - Lutz Seiler, som jag skrivit lite mer om här. Hade ju tänkt låna e-boken direkt när Goethe Institut släppte titeln den 17 oktober men datumet var plötsligt framflyttat till den 1 november?! Samma sak gäller ibland för omlån, kanske finns boken då inte tillgänglig förrän ett par veckor senare, jag förstår dig inte riktigt, Goethe.

2. Vor dem Fest - Saša Stanišić vann tidigare i år bokmässans pris i Leipzig, boken var även nominerad till årets tyska bokpris men klarade sig inte till den korta listan. En tragikomisk berättelse (ja, det gör mig lite orolig ...) om kvällen innan den stora gårdsfesten i en liten östtysk by.

3. Och nu påminner jag mig själv om att jag tidigare skrivit om vinnaren av det tyska krimipriset 2013, Grenzfall - Merle Kröger. Jag tyckte att den verkade spännande då, baserad på ett verkligt fall 1992, då ett jaktsällskap vid gränsen mellan Tyskland och Polen en tidig morgon dödar två romer. Var det olyckshändelse eller mord?



9 kommentarer:

  1. Merle Kröger syns jeg også var en veldig spesiell bok, vanskelig å sjangerplassere den, men fascinerende – og skremmende.

    SvaraRadera
  2. Og så plutselig kom jeg på at jeg også i sin tid hadde blogget om Merle Kröger... http://tyskbokhylle.blogspot.no/2013/02/vinneren-av-den-tyske.html
    Hilsen Elin igjen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipset om ditt inlägg, den låter både intressant och spännande! Hittar den tyvärr inte på mitt stamställe Goethe Institut, men väl författarens debut Cut. Kanske att jag börjar med den :)

      Radera
    2. Gi lyd fra deg når du har lest Cut – spent på hva du syns og om du vil anbefale den.

      Radera
    3. Det ska jag absolut göra, Elin :)

      Radera
  3. Stanisic låter intressant! tragikomiskt kan vara jättebra när det är bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hm, ja, men då får det vara riktigt bra! Ska absolut ge Vor dem Fest en chans, när tillfället dyker upp.

      Radera
    2. Jeg brukte tid før jeg kom inn i romanen, kanskje fordi den var helt annerledes enn hva jeg (av en eller annen grunn) hadde forestilt meg. Skjønner godt hvorfor den har fått så stor oppmerksomhet og utmerkelser, uten at jeg vil si at det er en av mine favoritter.

      Radera
    3. Jag har nog också en viss uppfattning om hur Vor dem Fest är, inte helt säker på att den stämmer ... Men spännande att du håller den som en av dina favoriter, det gör mig mer intresserad av att läsa!

      Radera


Tack för din kommentar, välkommen tillbaka för ditt svar :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...