onsdag, januari 01, 2003

Berätta inte för någon

Harlan Coben
BERÄTTA INTE FÖR NÅGON
Thriller - Forum
[+]

Harlan Coben är en ny bekantskap för mig, men denne amerikan uppges ha skrivit "ett flertal kritikerrosade romaner", som belönats med allehanda priser. Huvudpersonen i Berätta inte för någon, den första bok som ges ut på svenska, är doktor David Beck, barnläkare och änkling. För åtta år sedan dog hans fru Elizabeth, hans ungdomskärlek, eller mer än så egentligen, de hade känt varandra sedan barnsben. Vid en romantisk utflykt till en ensligt belägen sjö blev David först nedslagen, Elizabeth fördes bort och hittades senare mördad på ett sätt som gjorde att gärningsmannen misstänktes vara en seriemördare som vid den tiden gick lös i trakten.

Efter alla år kämpar Beck fortfarande på med sin sorg, med vardagen, med patienter och relationer, sitt arbete - och e-post. För vem känner inte igen sig i följande rader? Jag får så mycket skräppost - reklam och massutskick - ni vet hur det är, att jag har blivit riktigt skicklig med raderingsknappen. Först läser jag avsändaradressen. Om det är någon jag känner eller någon på sjukhuset är det okej. Om inte åker fingret ögonblickligen till knappen som raderar eländet. Men en dag dimper det i Becks dator ner ett mail från en okänd avsändare som inte raderas. I ämnesraden står det nämligen något som fångar hans intresse och när han läser själva mailet får han en klump i magen. Orden som står där kan bara ha skrivits av Elizabeth, kvinnan som varit död i åtta år. Eller...?

En spännande historia rullas så upp, tempot är högt, men jag har vissa problem med själva upplägget. Boken funkar allra bäst när berättelsen förs framåt i jag-form, dvs när Beck själv berättar om sina upplevelser och tankar. Han är på något sätt sympatisk, till och med charmig och hans iakttagelser om sin omvärld blir ibland riktigt skarpa. Men då och då sticker författaren emellan med avsnitt som är skrivna i tredje person, det handlar bland annat om några (ganska stereotypa) poliser och hur de jobbar med fallet, och tyvärr kan jag inte låta bli att tänka på hur mycket bättre det kunde ha blivit om man behållit det första utgångsläget, Becks egen berättelse. Det skulle förvåna mig mycket om detta inte blev film/tv, det känns som en sådan bok. Mycket datasnack och mejlande, det talas om datamanipulerade bilder, webbläsare och livekameror på nätet, sånt tycker jag är kul.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar


Tack för din kommentar, välkommen tillbaka för ditt svar :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...