torsdag, januari 01, 2004

Funny Valentine

Amy Jenkins
FUNNY VALENTINE
Roman - Norstedts
[-]

2001 kom författarens debutroman, Honey Moon, på svenska. Jag minns den som en ganska smetig kärlekshistoria utan något större djup, men eftersom Amy Jenkins fortfarande är skaparen av min innerligt älskade favoritserie Livet kan börja (This Life) måste jag förstås också läsa hennes andra bok. Jag kanske borde ha låtit bli, för det här var inte särskilt muntert. Medan jag läser känner jag mig väldigt kluven (vad pysslar du med, Amy!), främst är jag nog irriterad över den urvattnade handlingen, lite lagom politiskt korrekt då huvudpersonen emellanåt klättrar upp på barrikaderna och protesterar mot arbetsvillkoren för blomsterarbetarna i Columbia. Men ändå läser jag vidare, för det finns trots allt en småpirrig love story som jag, nästan mot min vilja, vill följa till slutet, eller början snarare.

Stevie jobbar som journalist och helst vill hon skriva om orättvisorna i världen. Men man måste ju äta också och när hon får i uppdrag att göra en intervju med oerhört populäre och begåvade och stilige skådisen Louis Plantaganet nappar hon, om än motvilligt, på det pinsamt ytliga jobbet. Stevie är strulig på det där sättet som ska vara charmigt (tänk Bridget Jones när hon debuterar som tv-reporter), men jag blir mest störd över hur klumpigt hon beter sig. Kanske beror det på att jag inte längre är 30 something, utan snarare 40 etc. Det känns i alla fall som om genren har gjort sitt för mig och jag avlägger gång på gång ett löfte till mig själv att inte falla för fler smaskigt chockrosa bokomslag. Men tillhör du fortfarande "rätt målgrupp", gör för all del ett försök och låt dig inte luras av en trumpen bokrecensent.

Smart, rolig och sexig tycker Sunday Mirror att Funny Valentine är, medan jag då anser att den är ovanligt torr och kysk. Det ska handla om kärlek och det gör det väl också, men jag lovar att det finns Harlequinromaner som ger precis samma valuta för pengarna. Det ska handla om kändislivets baksida och det gör det ju, främst nackdelarna med irriterande journalister (Stevie!) och påträngande paparazzifotografer. Stackars Louis har det inte lätt och när han dessutom paras ihop med lika snygga och begåvade skådisen Grace Farlow (och där läser jag hela tiden Gwyneth Paltrow!) blir det än värre, både för Louis själv och för hans omgivning. Tja, så ungefär.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar


Tack för din kommentar, välkommen tillbaka för ditt svar :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...