onsdag, september 13, 2006

Frälsaren

Jo Nesbø
FRÄLSAREN
Kriminalroman - Forum
[+]

På ett sommarläger för barn och ungdomar som är med i Frälsingsarmén blir en fjortonårig flicka våldtagen, ett fruktansvärt övergrepp, där man som läsare till att börja med varken kan identifiera offret eller våldtäktsmannen, något som förstås är en ren förutsättning för den fortsatta intrigen... Tolv år senare, i ett snöigt och kallt Oslo, skjuts en frälsningssoldat till döds mitt under pågående gatukonsert. Det är en ren avrättning, utförd av en yrkesmördare som har kommit till den norska huvudstaden för att göra sitt livs viktigaste jobb. Det sista jobbet, det som ska göra honom ekonomiskt oberoende. Under sin uppväxt i det forna Jugoslavien fick denne man som tonåring smeknamnet Lille frälsaren, på grund av sitt mod under kriget. Men kommer han verkligen som en befriare? I så fall för vem? Och vem är den okände uppdragsgivaren?

Inledningen till Jo Nesbøs sjätte bok om Harry Hole känns nästan som en film. Författaren klipper mellan de olika scenerna på ett sätt som gör att man från de allra första sidorna dras in i handlingen. Det är bra. Temat frälsning känns så genomtänkt i allt att man nästan kan undra vad som kom först - titeln eller intrigen? För att lösa fallet med den mördade frälsningsoldaten måste Hole gräva sig långt, långt ner i samhällets undre skikt och skildringen av det hårda livet, med narkomaner, prostituerade och så de som försöker hjälpa dem, i just det här fallet Frälsningsarmén på Oslos gator känns stark och trovärdig.

Rödhake har alltid varit min Nesbø-favorit, men Frälsaren kommer på en god andra plats. Och visst är han sig lik, kriminalinspektör Harry Hole, en man som nu mer än någonsin föredrar att gå sina egna vägar. Det är säkert något som den nye effektive polischefen, Gunnar Hagen, nog kommer att få lite svårt att finna sig i. Kliché eller inte, jag gillar det i alla fall. Vi får också träffa polisinspektören Beate Lønn, specialisten på ansiktsidentifikation, vars arbete under detta fall blir betydligt svårare än vanligt. Med på ett hörn finns även Holes ex Rakel och hennes son Oleg, Rakel som har inlett ett nytt förhållande med en framgångsrik läkare och väl verkar vara utom räckhåll för Hole nu. Ja, vi får väl se vad som händer i nästa bok, för att det ska komma en sådan har vi väl börjat förvänta oss vid det här laget. Och med tanke på att Jo Nesbø fick sitt stora internationella genombrott med förra boken, Djävulsstjärnan, som översattes till jag vet inte hur många språk, lär det väl bli så också. "Turbokrim" såg jag att Frälsaren kallas i en norsk recension, ett bra ord som väl är samma sak som "page turner" (eller "bladvändare"). Jag instämmer.