tisdag, augusti 14, 2012

Tematrio - Titelefternamn

Veckans utmaning: Berätta om en roman/novell/text med ett efternamn i titeln! I mina hyllor finns visst fler böcker där titeln innehåller ett förnamn, upptäckte jag. Fast några läsvärda titlar kunde jag förstås skrapa ihop.

1. Mrs Dalloway - Virginia Woolf. Från 1925, nyskapande med sin "stream-of-consciousness". Om en dag i mrs Dalloways liv, en vandring genom 20-talets London, med tillbakablickar, skildringar av sinnesintryck och minnen och blommiga metaforer. Lovely. Min recension.

2. Raskens - Vilhelm Moberg. 1927 kom denna klassiska svenska roman men för mig började det med filmatiseringen från 1976, med bl a Sven Wollter och Gurie Nordwall. Den fattige drängen Gustav Rask blir indelt soldat och flyttar in på soldattorpet med sin Ida. Boken är inspirerad av berättelser som Moberg fick höra av sin egen far som själv var knekt, precis som hans farfar och farfarsfar.

3. Lily Dahls förtrollning - Siri Hustvedt. 19-åriga Lily är servitris med skådespelarambitioner. Från sin lägenhet ovanpå cafét där hon jobbar spanar hon in hos konstnären Ed, en man hon gärna skulle vilja lära känna närmare. Utspelar sig i en sömnig amerikansk småstad där folk är allmänt skumma och mystiska, lite David Lynch så där.

4 kommentarer:

  1. Virginia Woolf har jag tänkt läsa men det har inte blivit av. Raskens var ju ett jättebra val...trevlig dessutom. Din tredje bok känner jag däremot inte till.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Raskens är en riktigt bra berättelse, ett intressant tidsdokument nu för tiden. Kul att kunna tipsa dig om några nya titlar också :)

      Radera
  2. Mrs Dalloway hade jag med i min trio oxo och Raskens är ju en alla tiders favorit.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Två fina klassiker från 20-talet!

      Radera


Tack för din kommentar, välkommen tillbaka för ditt svar :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...