torsdag, januari 10, 2013

... och så några österrikare

Och har man sagt A, eller rättare sagt Schweiz, ska man också säga Österrike. Hur står det till med österrikarna i den tyskspråkiga litteraturen, eller närmare bestämt i min egen bokhylla? Jag tycker inte att det var så illa där heller faktiskt.

Marlen Haushofer, har läst Väggen på svenska och vill gärna se filmatiseringen, Die Wand.

Elfriede Jelinek, har läst Die Klavierspielerin som var en svindlande läsupplevelse. Min recension.

Franz Kafka, har läst en hel del, bla Förvandlingen och flera noveller.

Christine Nöstlinger, som fick Astrid Lindgren-priset 2003, har läst en lång rad barnböcker
.
Robert Musil, jag fick Mannen utan egenskaper i julklapp! Har ännu inte läst.

(Kafka, som jag tog med på listan, föddes i dåvarande Österrike-Ungern, nuvarande Tjeckien, men eftersom hans modersmål var tyska tyckte jag att han kunde få vara med. Dessutom höjer han ju antalet österrikiska författare som jag har läst rätt rejält ...)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar


Tack för din kommentar, välkommen tillbaka för ditt svar :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...