torsdag, januari 10, 2013

Schweizarna!

Läsresan skriver om schweiziska författare, är vänlig nog att hänvisa till denna blogg och inspirerar till ännu ett inlägg denna tyska bokdag. Precis som alla som förväxlar Sverige med Schweiz har jag förväxlat Schweiz och Tyskland. Eller åtminstone inte fäst någon jättestor vikt vid vilket land den tyskspråkige författaren jag läste kom ifrån. Förlåt mig, Schweiz! Jag ska aldrig göra om det!

Kanske var det därför jag trodde att Schweiz var en mycket vit fläck för mig, men tydligen har jag läst en del schweizare ändå. Herman Hesse räknas till exempel som en tyskfödd schweizisk författare. Vet jag nu. Här kommer några till:

Zoë Jenny, jag har läst Ein schnelles Leben, en modern variant av temat Romeo och Julia. Min recension.

Peter Stamm, jag har läst Ungefähre Landschaft, jag tyckte så där, men blev inte alls avskräckt. Min recension.

Corinne Hofmann, jag har läst Den vita massajen, på svenska alltså. Vet att det kom ett par uppföljare till den sanna historien om hennes liv med eller utan hennes stora kärlek i Kenya. Min recension.

Friedrich Dürrenmatt, jag läste för länge sedan den klassiska kriminalromanen Der Richter und sein Henker, minns inte särskilt mycket av den i dag tyvärr. Vet inte om jag förstod så mycket heller ...

2 kommentarer:

  1. Vad roligt! Min lista över Schweiziska författare bara växer :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för inspirationen! Från och med nu ska jag vara mer uppmärksam på nationaliteten, har slarvat lite med det tidigare ...

      Radera


Tack för din kommentar, välkommen tillbaka för ditt svar :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...