fredag, maj 17, 2013

Hösten på Wahlström & Widstrand

I september är den äntligen här, Rörgast, den efterlängtade fjärde och avslutande romanen i Johan Theorins Ölandssvit, en bok för varje årstid alltså. Nu är det sommar, midsommar närmare bestämt, och ön fylls av turister som vill fira.

Men en av besökarna har vänt hemåt från ett annat land för att kräva betalning för en mycket gammal skuld, och han lämnar död och skräck efter sig i sommarnatten. I myllret av människor är det bara Gerlof som börjar ana vem hemvändaren är, och varför hans mål är att hämnas på en hel släkt. Det är bara han som har mött mannen förut, i ungdomen, när de båda stod på kyrkogården och plötsligt hörde knackande ljud från en nygrävd grav ...

I höst ser vi förstås också fram emot filmatiseringen av Skumtimmen

För några år sedan följde jag troget Karin Wahlberg, läste alla böcker om kriminalkommissarien Claes Claesson och läkaren Veronika Lundborg, senast den sjätte i ordningen, Tröstaren (min recension). Matthandlare Olssons död och Glasklart har jag av någon anledning hoppat över men det går ju alltid att åtgärda. I september kommer Än finns det hopp, den första delen i en ny romanserie om människorna kring ett lasarett i en svensk småstad på femtiotalet. Vid första anblicken är det inget för mig, men man vet ju aldrig ... Eller också tar jag upp del sju och åtta om Claes och Veronika.

Året är 1953 och polioepidemin härjar. Ella-Kristin på sjuksköterskeutbildningen får hoppa in och praktisera på det fullbelagda lasarettet i Ekstad. Hon oroar sig för fästmannen Carl vars läkarkunskaper sätts på hårda prov och det blir en höst när många liv slås i spillror och friska unga människor drabbas. Ella-Kristins och Carls förlovning stundar men de har svårt att få tid över för varann. Och hur kommer förlovningsmiddagen gå för två med så olika bakgrund?

Amerikanska Taiye Selasi har skrivit "en roman som rymmer hela världen" blurbar Elizabeth Gilbert, författaren till Eat, Pray, Love. Och det låter ju lovande. Jag blir i alla fall lässugen när jag ser omslaget! Komma och gå kan vi läsa någon gång i oktober.

Den framstående kirurgen Kweku Sai avlider i en hjärtattack i sin trädgård i Ghana. Den tragiska händelsen samlar den splittrade familjen som Kweku övergivit många år tidigare efter en förödmjukande rättsprocess. Deras historia - den handlingskraftiga före detta frun, den begåvade äldste sonen, de vackra men gåtfulla tvillingarna och den yngsta systern, nu en ung kvinna - berättas från 1960-tal till nutid och utspelas i USA, Ghana och Nigeria.

6 kommentarer:

  1. ah, det måste vara 'Ghana Must Go', som jag också blev sugen på, mycket tack vare titeln http://lasdagboken.blogdns.com/index.php?entry=entry130203-134904

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det måste vara den. Tack för länk! Afropolitan, alltså, afropé lärde jag mig nyligen i Sorgsna själar:

      http://bokmoster.blogspot.se/2013/04/sorgsna-sjalar.html

      Radera
  2. Theorin ser jag fram emot! Både bok och film.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Verkligen, ska bli väldigt spännande att se hur man lyckats fånga stämningen i Skumtimmen.

      Radera
  3. Ser mycket fram emot Theorins nya bok och skall bli så spännande att se hur Skumtimmen blir på film!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med! Har inte sett till någon trailer än men vi får hålla ögonen öppna.

      Radera


Tack för din kommentar, välkommen tillbaka för ditt svar :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...