tisdag, september 09, 2014

Stockholms undergång

Fruktan
STOCKHOLMS UNDERGÅNG
Noveller - Undrentide
[+]

Att Stockholm en dag ska gå under är förstås bara en tidsfråga, det vet alla som läser dystopier! Men hur kommer det gå till? Någon rymdkatastrof, en livsfarlig epidemi, översvämning? Till alla mina egna teorier har jag nu fått en hel rad nya, med hjälp av Fruktan, som namnet till trots är något så trevligt som ett skrivarkollektiv med tio författare av skräck, fantasy och science fiction.

Jag ska direkt erkänna att det var Boel Bermann som lockade dit mig. Jag föll ju så för hennes science fiction-dystopi Den nya människan (min recension) och jag blir inte heller besviken på hennes bidrag till skräckantologin Stockholms undergång. Boel Bermann bidrar med två av de tolv berättelserna och båda två hör till mina favoriter i samlingen. I Råttorna drabbas jag av min största fasa i livet, medan De vita finstämt och sorgligt skildrar en älskad persons sista tid i livet, med en obehaglig skräcktouch så klart.

När det gäller skräck föredrar jag att bli skrämd av rätt ren science fiction, gärna med läskiga virus och hotande himlakroppar, men av avslitna lemmar och skvättande blod mår jag bara illa. Erik Odeldahls spännande och skrämmande Lönelördag hamnar någonstans mitt emellan, Anders Fagers dramatiska Fem timmar är en annan sf-favorit, precis som den vackra men kusliga Regnbågen av Eira A Ekre. En på det hela taget välskriven antologi som ger mycket att upptäcka vad man än föredrar i genren.

2 kommentarer:

  1. Sci-fi är underskattat! Jag läste just Isaac Asimovs klassiska novell Nightfall och påmindes om att jag egentligen vill läsa mycket mer sånt. Och välskriven skräck är bland det bästa en höstkväll...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är det verkligen! Tyvärr stämmer Sverigevädret just nu dåligt in på min uppfattning om den perfekta hösten. Strålande solsken o sommarvärme? Igen? Känns inte det lite ... gjort?

      Den här samlingen var en positiv överraskning, hoppas få se fler av författarna skriva ngt längre än noveller. Asimovs novell får jag kolla upp, tack för tips!

      Radera


Tack för din kommentar, välkommen tillbaka för ditt svar :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...