tisdag, januari 01, 2002

Sorgmantel

Unni Lindell
SORGMANTEL
Kriminalroman - Forum
[0]

Hej, Cato Isaksen, välkommen tillbaka! Och grattis får man väl säga, nu när du är nygift med exfrun Bente. Fast försök komma iväg på den där utlandsresan, som du har lovat henne. Jag misstänker att hon inte står ut med att vänta hur länge som helst. Och försök också hålla fingrarna borta från den vackra rättsläkaren, visst, ni hade några heta stunder ihop, men skärp dig nu!

Jaha, en bokrecension skulle det också bli... En ung kvinna hittas mördad i sin lägenhet i Oslo, tidigare har hon (utan större resultat) försökt få hjälp av polisen, eftersom hon under en tid känt sig hotad av sin före detta man. Hon har anmält honom för både misshandel och mordhot, ärendet hamnade på polisens bord, men tyvärr tycks kvarnarna mala ganska långsamt även i vårt grannland. Inget hinner göras åt saken förrän det är för sent. Ex-mannen är polisens hetaste spår i mordfallet. När han dessutom tar sig för att kidnappa den gemensamma sonen Markus från morföräldrarna och fly undan polisen trappas spaningarna upp, åtföljda av braskande tidningsrubriker om polisens ineffektivitet. Cato börjar bli stressad, än mer när han märker att historien har sin bakgrund många år tidigare, ända tillbaks till de inblandades barndom. Det blir många turer ut till den lilla by där de växte upp en gång.

Den tredje boken om kriminalkommissarie Cato Isaksen, en man vars kärleksliv får Hollywoodkändisarna att framstå som oerhört sansade, känns lite annorlunda än de två tidigare. Tempot är inte riktigt lika högt, det dröjer också ett tag innan intrigen tar sig. Det blir inte heller så mycket polisprivatliv, det kan jag sakna, att läsa mer om Vetle och Bente och Georg. Men skildringen av lille Markus tankar, av hans rädsla och oro över det som har hänt är inlevelsefull, då känner jag att boken riktigt lyfter och griper tag i mig. Fortfarande tycker jag att böckerna borde redigeras hårdare, fortfarande läser jag ivrigt vidare och ser fram emot nästa bok i serien. Jag vet inte riktigt vad man ska dra för slutsats av detta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar


Tack för din kommentar, välkommen tillbaka för ditt svar :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...