onsdag, november 15, 2006

Under valnötsträdet

Anna och Fanny Bergenström
UNDER VALNÖTSTRÄDET
Fakta - Trio förlag
[+]

Äntligen är den här, den efterlängtade efterföljaren till populära Kärlek, oliver och timjan som kom 2001. Det var ett riktigt stort och tungt bokpaket som landade i min brevlåda, för Under valnötsträdet består av över 400 fullmatade sidor med lika många recept i en mycket vacker volym. Ändå förklarar författarna att de gärna hade utökat boken med ännu fler kapitel, om saffran och vitlök och plommon och... De berättar vidare att Under valnötsträdet ursprungligen var tänkt som en kalasbok, men att skrivandet under processen tog sina egna vägar. I stället blev det en kokbok som utgår från råvaror som används särskilt ofta hemma hos familjen Bergenström, där "under valnötsträdet".

Vissa av de sjutton kapitlen innehåller recept på såväl förrätter och huvudrätter som bakverk och desserter. I kapitlet om ingefära finns t ex recept på ginger ale, ingefärsglaserad kyckling och släktens ingefärskakor, i kardemummakapitlet recept på tandoorimarinad, shrikand och kardemummakakor . Det här skulle kanske ha kunnat bli lite rörigt, men tack vare de två alldeles utmärkta registren i slutet av boken hittar jag utan problem de recept jag vill prova, från enkla mackor och lättlagade soppor till lite mer avancerad matlagning. Men! Återigen dyker gamla bekantingar upp, dvs recept från tidigare kokböcker, kanske något omarbetade, precis som ju var fallet med Kärlek, oliver och timjan. Varför? Jag menar, köper jag säg en ny cd med favoritartisten vill jag ju inte att det ska vara en slags greatest hits också. För min del hade alltså de där kapitlen om saffran och vitlök etc gärna fått ta plats i stället.

De sydamerikanska influenserna är flera, jag antar att svärsonen Roberto Jequier (som sköter ekonomin i det nystartade egna förlaget) har ett finger med i spelet där! Jag hittar också många nya komponenter till min favoritmiddagsbjudning - plockbuffén, som är så perfekt när en är veggo, en annan inte äter fisk, en tredje har någon matallergi etc. Under valnötsträdet gör mig inspirerad, inte bara att laga mat enligt recepten, utan också att prova mina egna vägar genom att lägga till eller dra ifrån någon ingrediens. Just så lättsamt som i alla fall jag tycker att matlagning ska vara. Dessutom är den här kokboken en väldigt vacker "coffee table book" eller snarare "kitchen table", med så fina bilder och personliga och informativa texter, trevlig att bläddra i när man vill drömma sig bort ett slag, få lite ny inspiration eller planera veckans matsedel.