lördag, december 28, 2013

Månadens tyska: F

Jag var F som i Först när den här boken kom till mitt bibliotek! Ett litet porträtt, om du inte känner till tysk-österrikiske Daniel Kehlmann sedan tidigare. Precis som huvudpersonen i Ich und Kaminski (min recension) söker Iwan i F upp en döende konstnär, även om likheterna slutar där. Iwan blir kvar och tar över penseln för att fortsätta måla verk under vännens namn. Han blir också den ende experten på denne konstnär, sehr praktisch! Förutom konstförfalskaren Iwan får vi även följa hans tvillingbror Erik, opålitlig finansrådgivare, samt deras ett år äldre halvbror Martin, katolsk präst som inte tror på gud. Alla tre berättar i jag-form om en ödesdiger dag, 2008-08-08.

Bokstaven F kan stå för många saker i Kehlmanns senaste: fantasi, familj, frågor, fruktan, frid, frustration, falskhet, förfalskning, finanskris, frosseri ... Brödernas gemensamma pappa Arthur Friedland (Friede = frid, fred) är en ganska misslyckad författare och i det allra första kapitlet tar han med sina tre söner till en föreställning med hypnotisören Der Große Lindemann (jmfr Kehlmann?). Uppe på scenen är det något som händer, efteråt släpper Arthur helt sonika av alla sina tre söner hos sin första fru och försvinner sedan spårlöst. Först flera år senare får de kontakt igen och då har Arthur gjort sig ett namn med romanen Meine Name sei Niemand, (Mitt namn är Ingen) där huvudpersonen F drivit flera personer till självmord. Att pappa Arthur genom sitt svek har påverkat sina söner är ganska självklart, men är det han som bär skulden till att de alla tre blivit olyckliga och ganska misslyckade och omoraliska individer?

Precis som i novellsamlingen Ruhm (min recension) hittar jag teman som jag har tyckt är typiska Paul Auster - en roman i romanen, ödet och tillfällighet/slumpens vägar, lögn och sanning, fiktionens kraft. Daniel Kehlmann för arvet vidare, han är intellektuell och smart (för smart för mig ibland ...), men som Margareta Flygt skriver om Daniel Kehlmanns nya roman, man kan läsa utan att förstå precis alla litteraturhistoriska blinkningar och finesser.

Ordlista:
der Würfel - tärning, kub
Söldner - legosoldat (gegen Bezahlung - Sold)
das Gesinde - tjänstefolk
die Rendite - avkastning
der Anleger/Investor - investerare

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar


Tack för din kommentar, välkommen tillbaka för ditt svar :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...