lördag, april 12, 2014

Sången ur det kinesiska rummet

Sam Ghazi
SÅNGEN UR DET KINESISKA RUMMET
Roman - Norstedts
[+]

Så skönt spejsigt silvrigt omslag, det var nog mest därför boken med den konstiga titeln fångade mitt intresse när jag började packa upp böckerna i bokresans bokkasse. Sam Ghazi är ett nytt namn för mig, det här är hans romandebut efter att tidigare ha publicerat en diktsamling. En poetisk science fiction är alltså vad jag förväntar mig, och det är faktiskt också vad jag får i Sången ur det kinesiska rummet, en mycket läsvärd sådan.

Efter en actionfilmsliknande upptakt i regnskogen och sedan ett hopp ut i rymden, något som får mig att tänka på Carl Sagans Kontakt, hamnar vi i ett framtida Stockholm, där Nya City byggts upp med hjälp av underbetalda amerikanska arbetare och Slottet finns bevarat i en glaskupol i något som nu heter Gamla Innerstaden. Ovanför allt susar tågen fram på en monorail, now we're talking! I ett avancerat labb jobbar läkaren/forskaren Simona med en helt ny robot, en cancerdiagnostiker som ska tränas upp för att ta hand om särskilt knepiga fall - en svårbestämd buktumör, ett par tarmbiopsier osv. Maskinen, som går under namnet Cepheus, lär sig flera års läkararbete på bara ett par månader, något som dock i maskinens tidräkning känns som en evighet. Det är en avancerad apparat, varje ex är en enorm investering för företaget Waseda, ledande inom forskning om medicinsk robotik.

Några i personalen ser Cepheus som en kravlös kollega, andra på arbetsplatsen känner hotet av denna s k artficielle, en gökunge som ser ut som en stor insekt utan bakkropp, en sorts E.T. med långa fingrar och tindrande ljusdioder i handflatorna. Titelns kinesiska rum kommer från ett tankeexperiment, ett argument mot tanken att en dator eller någon teknisk apparat kan göras medveten eller intelligent, enligt wikipedia. Cepheus börjar nämligen snart gå sina egna vägar, vilket är något helt nytt för de artificiella i denna framtidsvärld. Roboten börjar skapa, tänka självständiga tankar, skriva lyrik, och det är vackert men inte särskilt ändamålsenligt. Så vad ska man göra? Stänga av maskineriet, försöka reparera, eller bara låta allt vara som det är? Har en robot rätt till ett eget liv? Till sin frihet? Vad är frihet och vem har rätt att vara fri? Vad är virtuell verklighet, och vad är ... ja, verklighet?

2 kommentarer:

  1. Att komma att tänka på Kontakt är inte illa. Intressant!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tänker nog ganska ofta på Kontakt ;)

      Radera


Tack för din kommentar, välkommen tillbaka för ditt svar :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...