lördag, januari 01, 2005

Den förlorade sonen

Jim Kelly
DEN FÖRLORADE SONEN
Kriminalroman - Minotaur
[0]

Förra året läste jag Jim Kellys debutroman Vattenuret, läsvärd, men tyvärr inte riktigt helgjuten. Intrigen svajade ibland och jag hade även vissa andra invändningar, men bland det jag uppskattade fanns huvudpersonen, antihjälten och journalisten Philip Dryden samt det mycket speciella persongalleriet, t ex den udda taxichauffören Humph. Det var tillräckligt för att jag skulle vilja läsa författarens andra kriminalroman, en fristående fortsättning på Vattenuret.

Den här gången hamnar Philips stackars hustru Laura i centrum för handlingen. Efter en allvarlig bilolycka ligger hon i koma och vistas sedan fyra år tillbaka på ett exklusivt sjukhem, något Philip inte alls har råd med egentligen, men som han genom vissa trick har fått försäkringsbolaget att betala. Spännande är att Laura nu har börjat göra små försök till att kommunicera med omvärlden. Med hjälp av en sorts maskin kan hon trycka fram bokstav för bokstav i meddelanden som oftast är totalt obegripliga, men där Philip ibland kan tyda vissa ord. I samma rum som Laura ligger den cancersjuka Maggie, en kvinna som har haft ett hårt liv. Som ung förlorade hon flera medlemmar av sin familj, bland annat sin lille son, när ett bombplan störtade intill hennes hem. Den tragiska händelsen fick följder som ingen hittills vetat något om, inte förrän Maggie nu bestämmer sig för att berätta vad som verkligen hände den där kvällen.

Med Den förlorade sonen fortsätter Jim Kelly i samma stil som i Vattenuret, faktiskt ända ner till den förhatliga efterskriften. Det är lagom spännande, en ganska ordinär brittisk deckare, fast inget jag känner mig särskilt överväldigad av. Händelserna i boken är tragiska, men jag blir ändå aldrig riktigt gripen av dramatiken. Bokens enda spänningsmoment finns i mina ögon i skildringen av Laura, som i och för sig ligger blixt stilla i koma... Det är bara för att få reda på hur det går för henne, om hon blir frisk och vaknar upp eller inte, som jag kommer att läsa mer av Jim Kelly.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar


Tack för din kommentar, välkommen tillbaka för ditt svar :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...