onsdag, februari 27, 2013

Månadens tyska: Corpus Delicti

Någon hälsofantast är jag väl inte, men nog har jag tänkt fula tankar när jag ännu en gång tvingats forcera en stinkande rökbarriär utanför valfri butik/biograf/gym ... Förbjuda rökning? Och alkohol, fet mat och soffpotatisar? Tja, om det kan ge ett sundare, starkare, friskare liv så ... Någon får i alla fall gärna säga till mig nästa gång jag stoppar den där chokladbiten i munnen!

Juli Zeh. Äntligen! Jag har tänkt läsa så länge och det var denna dystopi som lockade allra mest. Corpus Delicti utspelar sig på 2050-talet, och vår värld ser (så klart) ganska annorlunda ut. Vi har det "gamla vanliga" övervakningssamhället men här vill man kontrollera att medborgarna äter bra, tränar som de ska och inte använder substanser som koffein, nikotin etc. Ganska hårt att ersätta kaffe, choklad och te med hett vatten och en citronskiva. Å andra sidan är förkylningar utrotade sedan tjugo år!

Huvudperson är den plikttrogna biologen Mia Holl som sörjer sin mer upproriske bror Moritz som enligt henne var oskyldigt anklagad för våldtäkt och mord. När boken börjar har han just hängt sig i sin cell och snart inleds en process mot Mia som börjat missköta både sitt liv och sina anmälningsplikter, en rättegång för och emot METODEN, som samhällssystemet kallas.

Bokens undertitel Ein Prozess leder tankarna till Kafka, och sedan kan man som vanligt spinna vidare till Karin Boyes Kallocain (min recension) och George Orwells 1984. Någon ny klassiker i det formatet har Juli Zeh inte skrivit, men det är bra läsning ändå. Lättläst tyska med mycket dialog, Corpus Delicti har även spelats på teatern och det märks, inte minst genom ett visst inslag av comic relief som jag inte alltid är helt förtjust i. Men jag blir nyfiken på Juli Zeh och läser gärna mer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar


Tack för din kommentar, välkommen tillbaka för ditt svar :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...