lördag, juli 21, 2007

Hon simmade i havet vid Guanagaspar

Shani Mootoo
HON SIMMADE I HAVET VID GUANAGASPAR
Roman - Albert Bonniers
[+]

På den karibiska ön Guanagaspar doftar det ibland surt från havet som efter ett oväder kastat upp en del av sin fångst, den finkorniga sanden finns överallt hur man än försöker städa bort den, solen bränner från en klarblå himmel och guavaträden och kokospalmerna står täta. I denna magiska värld växer de två små barnen Harry och Rose upp tillsammans. Trots alla olikheter är de bästa vänner som leker på dagarna medan Harrys fattiga mamma, änka efter en fiskare, jobbar som hembiträde hos Roses rika familj.

Vänskapen mellan barnen är stark, kanske är det till och med kärlek, men i så fall blir det snart en olycklig sådan. Harrys mamma får plötsligt sparken från sitt jobb, Harry och Rose skiljs åt och även om de fortfarande bor och studerar i närheten av varandra kunde de lika gärna bo på var sin planet. Harry gör senare trevande försök att hålla kontakten och blir känd som Äggmannen, när han kommer till Roses grind under förevändningen att leverera ägg. Först flera år senare, då Harry har skapat sig ett nytt liv som landskapsarkitekt i Kanada och Rose är gift med öns mäktige statsåklagare, korsas deras vägar igen. Roses äktenskap är inte lyckligt och när Harry till sist vågar närma sig sin barndomsvän kan de äntligen inleda ett förhållande.

Shani Mootoo hade stor framgång med debutromanen Kaktusen blommar om natten, jag har inte läst den än, men boken hamnade genast på min vill-läsa-lista när jag var klar med Hon simmade i havet... I denna sin andra roman hoppar Mootoo smidigt mellan dels de olika miljöerna, den prunkande, fiktiva karibiska ön och det kärvare klimatet i Kanada med kanotpaddling på isgröna sjöar, dels mellan nu- och dåtid. Även om Guanagaspar sägs likna Trinidad, där den numera kanadensiska författaren själv är uppvuxen, får jag flera gånger påminna mig om att ön faktiskt inte finns. De sensuella miljöskildringarna sprakar av liv, den nyfångade fisken doftar hav och sandkornen knastrar nästan mellan tänderna under läsningen. Betydligt mer dramatisk originaltitel, förresten. "He drown She in the Sea", vilket säger något om vad som händer när Harry och Roses förhållande avslöjas. Hon simmade i havet... kom ut förra året, nu finns den i prisvärd pocket.

4 kommentarer:

  1. Kul att läsa vad du tyckte om den här boken. Köpte den igår när jag vandrade genom Akademibokhandelns pocketavdelning. Då fick plötsligt syn på ett namn jag förknippar med en läsupplevelse, Shani Mootoo. Kaktusblomman är fortfarande en bok jag tänker på ibland.

    SvaraRadera
  2. ulrika: Vad kul! Hoppas att du har en ny läsupplevelse framför dig nu. Jag har ju som sagt inte läst Kaktusen, men ska försöka få tag på den snarast.

    SvaraRadera
  3. Var tvungen att, direkt efter att ha läst det här, beställa boken. Har läst Kaktusen tidigare och gillade den skarpt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så roligt att kunna tipsa dig! Nu påminde du mig om att jag fortfarnade inte läst Kaktusen. Tyvärr trillar vissa böcker ur minnet, o från läslistan, ibland ...

      Radera


Tack för din kommentar, välkommen tillbaka för ditt svar :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...