söndag, maj 31, 2009

Mitt Östeuropa

Förvandlingen – Franz Kafka
Gregor Samsas öde är förfärligt, tänk att vakna upp och upptäcka att man blivit förvandlad till en insekt, en utstött utan någon riktig funktion i gemenskapen längre. Särskilt gripande blir det förstås när man tänker på författarens eget liv. Han hade det ju inte heller så roligt…

Kungen bugar och dödar – Herta Müller
Inte Hjärtdjur, titeln på litteraturlistan, utan en essäsamling blev det för mig. Och den gav mersmak, för Herta Müller har ett fantastiskt språk, både bräckligt och starkt. En del av texterna går tillbaka till just Hjärtdjur, citerar, fördjupar och förklarar. Intressant. Av Müller finns på svenska även Redan då var räven jägare och Idag hade jag helst inte velat träffa mig själv.

Krig och fred - Leo Tolstoj
Filmatiseringen av denna klassiker är italiensk och därför får man stå ut med dubbade röster. Oerhört vackert kostymdrama och intrigen är ju helt okej. Snobbiga adelsfamiljer festar, älskar och krigar. Jag är fast. Visas just nu i SVT.

4 kommentarer:

  1. Intressant att du läst en annan bok än Hjärtdjur av Müller och att den också verkade bra. Jag är så sugen att läsa mer av henne efter just Hjärtdjur(förklarades just ordet hjärtdjur mera i den bok du läste?)men det får bli längre fram.

    SvaraRadera
  2. H/violen: ja, det blev Kungen bugar och dödar i stället. Har du läst och tyckt om Hjärtdjuret kan den säkert vara intressant. Håller med dig om att Herta Müller gav mersmak, jag ska definitivt läsa mer av henne.

    SvaraRadera
  3. Har precis plockat fram en rolig parafras på Förvandlingen åt en kollega: Helga Königsdorf: die Ameisenmetamorphose. Här är det den plikttyngda moderne pappan som öppnar ögonen på morgonen och är en myra. I motsats till Gregor Samsa verkar huvudpersonen rätt nöjd med sitt tillstånd. Visserligen kommer barnen att försova sig, dotterns cykelpunka blir inte lagad och bilen kommer inte till verksta´n, men husväggen är solvarm och myrorna verkar leva under ganska organiserade förhållanden så han ser framtiden an med tillförsikt!

    Ser fram emot att läsa Hjärtdjur så fort det blir sommarlov! Stannar alltså ett tag till i Östeuropa.

    SvaraRadera
  4. agnes: en parafras, vilken kul grej. Den verkar ingå i en novellsamling, efter den info jag hittade? Är Königsdorf annars en författare som är värd att titta närmare på? P.S. Lycka till med Hjärtdjur!

    SvaraRadera


Tack för din kommentar, välkommen tillbaka för ditt svar :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...