måndag, juni 01, 2009

Tematrio - Mammor

Berätta om tre minnesvärda mammor i litteraturen!

Förr när vi var vuxna - Anne Tyler
Rebecca är drygt femtio när hon börjar se tillbaka på och granska sitt liv. Hur hade det blivit om inte om vore? Som änka med stor familj sitter hon nu som den stora mammaspindeln mitt i nätet och samordnar och lirkar, slätar ut och bereder väg. Men hur länge till? Läs min recension.

Om inte - Carol Shields
Reta Winters har man och tre tonårsdöttrar. Äldsta dottern, Norah, har valt att lämna familjen och bosätta sig på gatan. Reta försöker förtvivlat hitta en förklaring till Norahs val. Har det med föräldrarnas uppfostran och förväntningar att göra? Eller beror det på vad hon har ställts inför som kvinna, efter att ha tagit klivet ut i vuxenvärlden? Läs min recension.

Det är så konstigt nuförtiden - Karin Flygare
Vad händer när mamma blir gammal och inte längre klarar av att ta hand om sig själv? Birgitta försöker ändå leva sitt eget liv, trots en ständig oro för att mamma ska råka riktigt illa ut och med dåligt samvete för allt hon inte hinner eller orkar göra för henne. Läs min recension.

7 kommentarer:

  1. Ja! Om inte är så bra så bra! Kom till mig och hjälp till att brotta ner den som påstår nåt annat...

    Många har följt Anne Tyler, men jag har aldrig riktigt kommit mig för att börja läsa henne. Vet inte varför.

    SvaraRadera
  2. snowflake: haha, ja, jag kommer på stubben! Anne Tyler, man kan ju inte hinna läsa allt. Men pröva gärna om du gillar lågmälda skildringar av amerikanskt familjeliv, oftast i Baltimore, alltid med ganska udda karaktärer.

    SvaraRadera
  3. Titti16:09

    Haha! Är det mig ni ska brotta ner? Ni får kanske försöka övertala mig om att läsa om den istället? Det var längesen jag läste den - kanske var jag inte mogen att förstå bokens storhet vid den tidpunkten i mitt liv? ;-)

    SvaraRadera
  4. Titti: jag försöker mig gärna på en övertalning. Sen får vi se! ;-)

    SvaraRadera
  5. @ Titti

    Jag vill säga att du aka läsa om den, men samtidigt är jag rädd för att du ska göra det och ändå inte gilla den, då har jag ju misslyckats två gånger om!

    SvaraRadera
  6. Förr när vi var vuxna låter som ngt för mig, jag tycker mycket om Anne Tyler.

    SvaraRadera
  7. Lyran: ja, läs den! Anne Tyler = en stor favorit för mig också. Hennes senaste, Och var hör du hemma?, är också mycket bra.

    SvaraRadera


Tack för din kommentar, välkommen tillbaka för ditt svar :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...