torsdag, mars 01, 2012

Given

Sam Lipsyte
GIVEN
Roman - Brouwers & Rådströms Förlag
[0]

Det ska erkännas att mitt intresse för den här boken främst väcktes av hur den kom till, alltså den svenska översättningen. Crowdfunding är för mig ett nytt begrepp som innebär att "en engagerad läsekrets" skänker en viss summa för att antingen få boken som e-bok eller numrerat exemplar flera veckor innan den kommer ut i handeln. En otroligt bra idé av Brouwers & Rådströms som var först i Sverige med att använda sig denna finansiering.

Bokens titel är en översättning av originalets The Ask, en "giv" är en rik person man vill ska skänka pengar  till ens verksamhet eller själva bidraget. Det är det Milo Burke sysslar med i sitt jobb på en fundraisingsavdelning på ett halvtaskigt universitet. Med varierande framgång ägnar han sig åt att tjata på sponsorer och samla in pengar till konstprogrammet, vilket faktiskt känns lite förnedrande, eftersom Milo en gång såg sig själv som näste store konstnär. Livet är tyvärr inte på topp annars heller. Han har börjat misstänka att hans fru är otrogen och när han sedan för att få behålla sitt jobb hamnar i en skum härva med en potentiell sponsor börjar det gå utför på riktigt.

Sam Lipsyte skriver med en mörk, sarkastisk humor, det är en del sex, droger och rock'n'roll och ibland kanske lite väl grabbigt för mig. Det finns dock en värme i många scener som gör att jag vill fortsätta läsa. Att det är "hysteriskt roligt" som The Observer säger är kanske att ta i, lite småkul säger jag, men jag uppskattar framför allt dialogerna, det som är så svårt att få rätt. I översättningen hade dock en svenskare meningsbyggnad eller kanske snarare kommatering gett en skönare läsning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar


Tack för din kommentar, välkommen tillbaka för ditt svar :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...