onsdag, april 23, 2014

Tematrio - Världslitteratur

I dag den 23 april firar vi världsbokdagen, självklart genom att läsa så mycket vi bara orkar men också med en tematrio: berätta om tre intressanta texter från jordens alla hörn! Bland annat tack vare olika bokbloggares läsutmaningar läser jag en hel del som inte kommer från de "vanliga" länderna UK och USA, det planerar jag att fortsätta med ty det är ljuvligt.

1. Förra veckan gick en av de allra största latinamerikanska författarna bort, Gabriel García Márquez blev 87 år. Jag tipsade i en annan tematrio om inledningen till Krönika om ett förebådat dödsfall, en annan favorit är Kärlek i kolerans tid, om Ferminas och Florentinos livslånga kärlekssaga. Mycket dramatiskt och sorgligt. Ett litet författarporträtt, under min rubrik Från A till Ö.

2. The Boy Next Door - Irene Sabatini (min recension) har också en fantastisk inledning: Two days after I turned fourteen the son of our neighbor set his stepmother alight. Boken utspelar sig i Zimbabwe och Sydafrika på 1980-talet där grannpojken i citatet är Ian, en "rhodie”, dvs en vit zimbabwier. Bokens berättare är Lindiwe eller Linda som är "av blandad härkomst". Svart och vit, aldrig mötas de två ... Eller? Finns i svensk översättning, Pojken på andra sidan.

3. De små tingens gud - Arundhati Roy var den första indiska författare som tilldelades Bookerpriset 1997. En släktkrönika där ett tvillingpar, en pojke och en flicka, och deras olika levnadsvillkor står i centrum. Boken, som är skriven med ett mycket speciellt språk, är författarens hittills enda roman, nu arbetar hon främst som samhällsdebattör och politisk skribent

20 kommentarer:

  1. Anonym09:13

    Krönika om ett förebådat dödsfall och Kärlek i kolerans tid har jag läst, men det var ett tag sedan...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Samma här, det är dock böcker som sitter kvar!

      Radera
  2. Också läst Garcia Marques böcker men det var ruskigt länge sedan. De andra låter mycket intressanta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Márquez blev ju aktuell nu igen, tråkigt nog ... Men böckerna lever kvar, det finns flera titlar jag inte har läst än och nu kanske det blir dags.

      Radera
  3. Jag blev väldigt sugen på De små tingens gud och The boy next door har du tipsat om förut och jag tyckte den verkade bra reda då. Nu har jag två böcker att skriva upp på att-läsa-listan!

    SvaraRadera
    Svar
    1. De små tingens gud verkar vara en älska/hata-bok, jag gillade den! Tror att båda dessa titlar kan vara något för dig faktiskt :)

      Radera
  4. De små tingens gud är jag nyfiken på

    SvaraRadera
    Svar
    1. En intressant skildring av kulturkrockar och klassklyftor, absolut läsvärd!

      Radera
  5. Jag hade också Kärlek i kolerans tid i min trio - Marquez är en stor favorit!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul, det är en fantastisk bok!

      Radera
  6. Har inte läst någon av dina, men tack så mycket för tipsen!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra att kunna tipsa varandra :)

      Radera
  7. Vilka fina tips! Jag minns att jag älskade känslan i De små tingens gud men jag minns inte längre vad den handlade om. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just så, den har en alldeles speciell känsla, mycket fin. Vågar man läsa om för att friska upp minnet? Det är onekligen ett tag sedan ...

      Radera
  8. Det känns som evigheter sen jag läste De små tingens gud. Hade väldigt svårt för den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är den lite speciell, men jag gillade i alla fall då, när jag läste den, språket och alla känslor, dofter ...

      Radera
  9. Jag har inte läst nått av det du skriver om, tack för tips!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack själv, för besöket :)

      Radera


Tack för din kommentar, välkommen tillbaka för ditt svar :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...