måndag, april 21, 2014

Och himlarna ska falla himlarna ska falla himlarna ska falla när du rör vid mig

Emma Karinsdotter
OCH HIMLARNA SKA FALLA HIMLARNA SKA FALLA HIMLARNA SKA FALLA NÄR DU RÖR VID MIG
Roman - Sadura förlag
[-]

Längsta boktiteln någonsin? Den visar sig rätt snart vara kännetecknande för debuterande Emma Karinsdotters sätt att skriva, som stream of consciousness där huvudpersonens inre monolog flödar fram över sidorna och där jag som läsare måste släppa taget och flyta med i ordströmmen. Huvudpersonen, det är Jonna som sitter med sin flickvän Elin vid frukostbordet när det förflutna plötsligt gör sig påmint i paridyllen, i form av en tidningsartikel med en bild av bokens "du", Niki, strulig rocktjej som turnéledaren Jonna har ett passionerat förflutet med.

Det var i Oslo Jonna och Niki träffades för första gången, på en klubb med människor överallt kroppar i olika höjd bredd och skal. Som träd. Jag går mellan stammarna valkig bark mot mina händer när jag försöker ta mig fram i skogen. Det blir ett ordentligt blixtnedslag i Jonna när hon får syn på den sexiga trummisen, med starka tatuerade armar och böljande mörkt hår. Kärleken verkar också besvarad, i alla fall till en början, men så är det ju det där med sex, drugs & rock'n'roll & turnéliv ... Eftersom jag sätter betyg på böckerna jag får från olika förlag ser du redan i inledningen av inlägget att boken inte var något för mig, men förlagschefen för Sadura berättar att den allra första författaren som kontaktades när det blev aktuellt att starta eget var Emma Karinsdotter.

Och himlarna ska falla himlarna ska falla himlarna ska falla när du rör vid mig är skriven med ett språk som är lika passionerat som kärlekshistorien, ett språk som författaren inte vill begränsa med skiljetecken. Även om det kan vara spännande med nya konstnärliga grepp blir det ändå för mycket, som det amerikanska socker som snöar ner på Jonna och Niki vid deras innerliga kärleksord. Ordflödet skymmer berättelsen, för även om personerna kan sägas vara ganska klyschiga gillar jag att läsa om det mörka, om de förbjudna känslorna i ett förhållande. Intressant är att Emma Karinsdotter precis som sin karaktär Jonna har jobbat inom musikbranschen, bl a som turnéledare, hennes personliga erfarenheter sätter förstås färg på berättelsen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar


Tack för din kommentar, välkommen tillbaka för ditt svar :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...