torsdag, april 17, 2014

Tysk tematrio: krimpåsk

Först en minnesanteckning till mig själv: skärtorsdag heter på tyska Gründonnerstag (i morgon är det Karfreitag, sedan Karsamstag, Ostersonntag, Ostermontag). Veckans tematrio är passande nog denna (krim)påskvecka: Vilka är dina tre favoritdeckare? Presentera en bok, författare eller romanfigur. Elin med bloggen Tyskbokhylle har redan tipsat om Østerriksk krimpåske (bl a Otto Morell!), jag tar över stafettpinnen med några tyskar:

1. Christa Bernuth (ett kort porträtt här) verkar inte längre skriva om poliskommissarie Mona Seiler, kanske är det därför jag har tappat bort denna författare på vägen. Jag gillade Mona! Jag vet inte om Christa Bernuths senaste bok, Das Falsche in mir, kan få mig att hitta tillbaka, men den handlar i alla fall om femtioårige Lukas Salfeld som lever ett ganska normalt liv. Han är gift, har två barn och ingen vet att han i ungdomen skar halsen av sin flickvän. När han en dag stöter ihop med en tjej som är väldigt lik henne tar hans farliga fantasier över ...

2. Charlotte Links senaste, Im Tal des Fuches, var en besvikelse (min recension), då rekommenderar jag hellre t ex Der Beobachter (min recension), "observatören" som ägnar sig åt att iaktta kvinnor på avstånd och föra noggranna anteckningar om deras liv och vanor. Samtidigt skakas London av en rad mord på äldre ensamstående kvinnor som alla dödats på ett mycket sadistiskt sätt. Polisen söker en psykopat, en man som hatar kvinnor. Finnes det måhända ett samband?

3. Juli Zeh skriver väl mer spänningsromaner än rena deckare, men jag vill ändå tipsa om hennes Nullzeit (min recension) som nu finns på svenska som Stopptid. En spännande thriller, långsamt krypande spänning som formas till ett psykologiskt drama på en vulkanö i Atlanten där dykarinstruktören Sven tar sig vatten över huvudet (haha!). Läs ett utdrag från Weyler förlag.

10 kommentarer:

  1. Takk for omtale :-) Christa Bernuth kjenner jeg ikke, tusen takk for tipset.

    Frohe Ostern!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack själv :) Die Stimmen är min favorit av Bernuth, men efter dessa tre böcker om Mona Seiler har det blivit fristående titlar. Kanske att jag tar en titt på Das Falsche in mir i alla fall.

      Radera
  2. Har inte läst någon av dessa!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bernuth o Zeh finns i svensk översättning, rekommenderas!

      Radera
  3. Å, finns Nullzeit på svenska nu äntligen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jajamen, och den verkar ha blivit bra mottagen också.

      Radera
  4. Kul med lite annorlunda tips och tur att åtminstone en fanns på svenska, min tyska är minimal...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Christa Bernuth finns också översatt så nu har du inga ursäkter ;) Frohe Ostern!

      Radera
  5. Jag ser fram emot att få läsa en ny bok av Christa Bernuth, hoppas att den översätts eftersom min tyska inte riktigt klarar av att läsa böcker. Har du läst Inre säkerhet (Innere Sicherheit), det är den bästa av de fristående

    SvaraRadera
    Svar
    1. Innere Sicherheit står i min bokhylla, jag blev så besviken på att det inte var en Mona Seiler att läsningen avbröts ... Kanske ska ta tag i den på nytt!

      Radera


Tack för din kommentar, välkommen tillbaka för ditt svar :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...