torsdag, februari 26, 2015

Tematrio - Liv och död i titeln

Veckans tematrio handlar om böcker med orden liv eller död (i olika former som t ex levande, döda etc) i titeln. Jag väljer att hylla livet, och jag gör det på tyska för att påminna mig själv om mitt tyska, just nu ej så levande, läsprojekt ...

Alle leben so - Angelika Klüssendorf (min recension) var förra årets bästa tyska, författarens debutroman från 2001. Flera olika berättelser, flera olika livsöden som hänger samman på ett eller annat sätt, lite som en novellsamling faktiskt. Underbart mörkt och resignerat.

Leben bis Männer - Thomas Brussig (min recension). En lång monolog av den gamle fotbollstränaren som upplyser oss om precis vad han tycker om kvinnor, invandrare, Tysklands återförening och så förstås en massa fotboll. Men det är det som framkommer mellan raderna som är intressantast.

Lüge eines Lebens - Christian v Ditfurth (min recension), bok nummer fyra om historieprofessorn Stachelmann. Tyvärr en besvikelse efter tre mycket bra kriminalromaner, kanske början till slutet för en författare som jag har tappat längs vägen.

4 kommentarer:

  1. Spännande och tack för de tyska påminnelserna! Jag tänkte på Das Leben der Anderen, men det var ju en film (och mycket bra!)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, Das Leben der Anderen! En fantastisk film, den får vara med som en bonus i trion :)

      Radera
  2. Tack för att du håller det tyska vid liv! Klüssendorfs bok skulle jag gärna vilja läsa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, ska försöka skaka liv i projektet under våren!

      Radera


Tack för din kommentar, välkommen tillbaka för ditt svar :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...