torsdag, augusti 02, 2012

Tematrio - Titelfärg

Dags för en tematrio igen! Veckans utmaning påminner mig om den annorlunda årslistan, där vi listade böcker med djur, förnamn, platser etc i titeln. Alltså, berätta om tre böcker med en färg i titeln!

1. Den röda anteckningsboken - Paul Auster. "Mer eller mindre" självbiografiska och sanna berättelser från författarens eller hans vänners liv. Auster berättar bland annat om hur en felringning gav honom inspiration till den fantastiska Stad av glas. Och med tanke på hur stor roll slumpen verkar ha spelat i hans liv kan jag förstå att den också har blivit ett tema i hans böcker. En underbar liten bok.

2. Floder av röd jord - Natasha Illum Berg, uppvuxen i Sverige och Danmark, berättar om sin stora passion - jakt. Storviltsjakt, till och med. Det är något som ligger ljusår från mig och mina intressen, men jag minns boken som fascinerande läsning. Min recension.


3. Blaue Wunder - Ildikó von Kürthy, tysk chick lit om Elli som är hopplöst i förälskad i Martin. Tyvärr är han redan förlovad med en annan tjej, men Elli ger inte upp hoppet ... Boken fick vara med i bokhyllerundan för ett tag sedan. Kul med lite fina bilder instoppade lite här och var, se bilden -->

Bonustitel:
The Woman in White - Wilkie Collins läser jag just nu som e-bok som en del i en liten skräckutmaning, men visst kan boken få vara med på den här listan också. Från 1859, en riktig klassiker alltså. Berättare är den unge teckningsläraren Walter Hartright som stöter ihop med en mystisk vitklädd kvinna ...

4 kommentarer:

  1. tänk, dem har jag inte läst....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad bra att jag kunde ge dig lite boktips :)

      Radera
  2. Inget som jag läst här. Kul med nya tips!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man kan aldrig få för många boktips, Lena! :)

      Radera


Tack för din kommentar, välkommen tillbaka för ditt svar :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...