torsdag, oktober 04, 2012

Torsdagsänkorna

Claudia Piñeiro
TORSDAGSÄNKORNA
Roman - Leopard Förlag
[+]

I ett exklusivt inhägnat villaområde en bit utanför Buenos Aires, det fiktiva Altos de la Cascada, utspelar sig ett slags argentinskt Desperate Housewives, i perfekta hus med perfekta gröna gräsmattor, med perfekta människor med perfekta liv. Man är som en enda stor familj, påstår man, och det skenet måste hållas uppe till varje pris. För vad tror ni finns under den vackra ytan? Muchos problemas, förstås. Barnlöshet, misshandel, otrohet, drogproblem, ja, det är bara att välja.

Titelns "torsdagsänkor" är fruarna till de mer eller mindre framgångsrika männen Ronie, Tano, Gustavo och Martín, som varje torsdag träffas i en av villorna för att ta en drink och spela kort. Under tiden går deras fruar på bio. Dessa kvinnor, som fyller sina dagar med shopping, välgörenhet och målarkurser, blir dessutom änkor på ett mer bokstavligt sätt när tre av männen efter en kortspelskväll hittas döda på botten av en pool. Det finns alltså en mordgåta med i bilden, den får sin lösning i slutet av boken, men betydligt intressantare är den argentinska författaren och journalisten Claudia Piñeiros skildring av vår förändrade värld, den allt osäkrare ekonomin och vad den gör - och antagligen kommer att göra - med oss.

Torsdagsänkorna får också pluspoäng för att den utspelar sig i ett land jag sällan läser om. Och självaste José Saramago har formulerat sig så här i en blurb på bokens framsida: "En intelligent roman som skoningslöst dissekerar ett samhälle i snabb förruttnelse." För inte ens med höga stängsel, vakter som kontrollerar besökarna eller utdrag ur straffregistret för trädgårdsmästare och hantverkare kan den rika gräddan av Argentinas, av världens, befolkning stänga ute den ekonomiska krisen och dess konsekvenser.

8 kommentarer:

  1. Dette hørtes jo rett å slett ut som en spennende bok:) Fin omtale!:)Ikke har jeg hørt om forfatteren før tidligere. Likte også bokomslaget:) Ha en fin kveld:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Författaren är ny för mig också, det här är första översättningen till svenska, men jag såg att hennes böcker har översatts till bl a engelska och tyska tidigare. Tycker också om bokomslaget :)

      Radera
  2. låter spännande. intressant miljö. jag lägger till på min låååååånga
    läslista!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, väldigt intressant! Hoppas du hinner med att läsa den någon gång i framtiden ;)

      Radera
  3. Även jag antecknar. Låter som en intressant författarinna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag kan tänka mig att läsa mer av Claudia Piñeiro.

      Radera
  4. Jag hoppas också på fler böcker av författaren framöver!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, en spännande ny bekantskap. Hittade som sagt ett par av hennes böcker översatta till engelska och tyska, om man inte orkar vänta ;)

      Radera


Tack för din kommentar, välkommen tillbaka för ditt svar :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...