onsdag, januari 09, 2013

Läsning pågår: Sema Kaygusuz

Böner som faller till marken heter Vin och guld i original. Jag har precis läst klart den första delen, Vin, som jag tyckte mycket om. Som läsare kastas jag kronologiskt fram och tillbaka i berättelsen om den motvilliga bibliotekarien Leylan och hennes alkoholiserade pappa på den karga ön i Egeiska havet.

Boken är turkiska Sema Kaygusuz romandebut, en berättelse som bryter ny mark i den turkiska litteraturen. Jag läser också att det är en polyfon roman med rötter i såväl antikens myter som de islamska och bibliska tankevärldarna. Polofyn = flerstämmig? Den är otroligt komplex i alla fall, så mycket att jag vill ta en paus innan jag fortsätter med den andra och sista delen, Guld.

I morgon seglar vi under tysk flagg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar


Tack för din kommentar, välkommen tillbaka för ditt svar :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...