måndag, april 22, 2013

Klassikerutmaning: In a German Pension

Här smäller vi flugor så det stänker om det! Jag vet inte riktigt hur jag ska få plats med alla bilder i det här inlägget ... Nu är det klassikerutmaning och världsutmaning (Oceanien, se: min boklista för utmaningen) som kombineras i Katherine Mansfields novellsamling In a German Pension (1911), inspirerad av författarens egen kurvistelse i Tyskland. Lite som A Room with a View (fast dessvärre utan någon George). Hon skickades dit av mamman för att lära sig att uppföra sig ungefär, efter utomäktenskapliga och lesbiska affärer. Oklart om det gjorde någon nytta ...

I tretton noveller, en del roliga (Germans at Meat, om tyska matvanor), andra sorgliga (The Child-Who-Was-Tired, om den stackars utarbetade tjänsteflickan), får den tyska medelklassen sina fiskar varma, Mansfield skriver om ganska absurda karaktärer som grälar, gnäller, flirtar, friluftsbadar och promenerar.

Även om Katherine Mansfield inte ens var född när Victoria Benedictsson debuterade 1884 vill jag ändå jämföra In a German Pension med Från Skåne, som jag läste tidigare i just klassikerutmaningen. Båda realistiska, båda författarna debuterade med just dessa novellsamlingar och skulle komma att utvecklas mycket innan de gick bort alldeles för tidigt.

Mer Mansfield: Den nya Isabel och Miss Brill und andere Erzählungen.

Anna har också läst In a German Pension.

Världsutmaningen: bok 2/6

4 kommentarer:

  1. Anonym08:39

    Du ligger i hårt ser jag :) Får ta tag i min tredje bok så att du inte går om. På torsdag ska jag göra en uppdatering i hur vi ligger till!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj, då får jag dra ner på tempot lite ;) Hade ju som du tänkt klara av utmaningen på två månader, får se om jag lyckas! Kul att få en uppdatering på läget också.

      Radera
  2. Katherine Mansfield - novellernas drottning!

    SvaraRadera


Tack för din kommentar, välkommen tillbaka för ditt svar :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...