torsdag, november 14, 2013

Tysk torsdag: 7-0-0

Gick till biblioteket för att hämta hem någon lätt och smidig månadens tysk, kanske en bok på högst ett par hundra sidor att läsa lite snabbt. Jag har en del annat att pyssla med i november. Som jobb. Som filmfestival.

Det gick så där, för i stället kom jag hem med ett alldeles färskt och av biblioteket nyinköpt ex av Jeder stirbt für sich allein - Hans Fallada. Det är en bok jag länge velat läsa, men den har 700 sidor. 7-0-0. Jag som inte ens läser tegelstenar på svenska.

Nu har jag tysk läsning för både november och december. En halvtidsrapport kommer i slutet av månaden. Hoffentlich ...

Andra som läser och pratar tyskspråkig litteratur i dag:

mimmimarie - har läst om furstliga Friederike
Ingrid - berättar om det litterära Berlin

6 kommentarer:

  1. Anonym07:46

    Den är bra! Om jag minns rätt gick det ganska snabbt att läsa den och verklighetsbakgrunden gör det hela ännu mer intressant. Kanske en aning endimensionella personbeskrivningar och en del osannolika sammanträffanden, men som sagt läsvärd på det hela taget. //Marianne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för stöd! Det kan nog behövas. Ur förordet:

      Etwa ein gutes Drittel dieses Buches spielt in Gefängnissen under Irrenhäusern ...

      Vi får se var jag hamnar efteråt ;)

      Radera
  2. Tegelstenar hör sommaren till när jag har gott om tid. Jag har redan gjort en mental notering om denna till 2014 (Det var Uwe Tellkamps Tornet i år) men det blir definitivt på svenska.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men jag tycker inte jag hinner med tegelstenar på sommaren heller ... Om jag nu delar upp den här på två månader hoppas jag ändå att jag ska hinna innan året är slut.

      Radera
  3. Tegelstenar brukar inte höra till min favoritläsning men just den här har jag faktiskt läst (fast inte på tyska...). Mycket bra var den och den hade jag inga problem att bli klar med alls. Det är väldigt glädjande att man har börjat återupptäcka Fallada och hans bok om Pinneberg (Kleiner Mann was nun) kommer väl snart ut igen i ny svensk utgåva.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter lovande, även om jag ska försöka komma igenom den på tyska. Har ju läst om den här hos dig tidigare så det ska bli spännande läsning!

      Radera


Tack för din kommentar, välkommen tillbaka för ditt svar :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...