söndag, mars 02, 2014

Canada, o, Canada


Kanada, åh, Kanada. #hardtotrashtalkCanada, ett land som har skapat Ryan Gosling ... Efter OS-finalen i hockey inleddes ett kärleksförhållande på twitter där kanadensare och svenskar turades om att smickra varandra under denna hashtag. Ganska sött. Kanada, av någon anledning ett favoritland trots att jag aldrig har varit där. Kanske för att jag tror att det är ganska likt Sverige!

1. Berätta om en bok eller flera böcker du läst som utspelar sig i Kanada eller är skriven av en författare med anknytning dit.

Giles Blunts kriminalromaner om kriminalinspektör John Cardinal och kollegan Lisa Delorme utspelar sig i Algonquin Bay i norra Kanada, jag har läst tre av böckerna: Fruset offer (min recension), En stilla storm (min recension) samt Schamanen (min recension). Jag tror att det finns ytterligare tre senare delar i serien, som också översatts till svenska. När jag läser mina tidigare recensioner påminns jag om att jag retat mig på översättningarna (surprise ...) men minns också att jag uppskattat miljöskildringarna. Så här skrev jag t ex om Fruset offer:

Plus för Fargo-känslan, med bitande vindar och snöiga vidder och bistra invånare i den lilla (nåja, runt sextiotusen pers) kanadensiska staden, med indianreservat och ridande poliser som exotisk krydda på anrättningen.

2. Berätta om en eller flera författare som på något sätt har anknytning till Kanada. Var så långsökt som du vill, men motivera gärna ditt val.

Åh! Alice Munro eller Margaret Atwood, Yann Martel eller Michael Ondaatje eller Douglas Coupland eller Kim Thúy ... Men jag väljer Carol Shields. I ett tidigare inlägg nämnde jag favoriter som Mary Swann, Stendagböckerna och Om inte (min recension), jag har också läst och tyckt om Kärlekens republik och Larrys gäster. Shields skrev också en del noveller, dramatik och dikter som jag inte känner till, men det går ju alltid att åtgärda. Tyvärr gick Carol Shields bort i bröstcancer 2003, 68 år gammal.

"En eller flera författare ..." Jag passar på att också tipsa om Ann-Marie MacDonald, jag har läst två fantastiskt bra böcker av denna kanadensiska författare: På dina bara knän, en uppslukande släktsaga (min recension) samt Fågelvägen (min recension), ett gripande familjedrama. Jag hoppas på fler romaner från MacDonald som nu verkar ägna sig åt dramatik mest.

3. Berätta om en bok av en författare som anknyter till Kanada, som du inte läst, men är nyfiken på.

Jag har så klart läst Margaret Atwood tidigare men jag är väldigt nyfiken på den avslutande delen av hennes postapokalyptiska trilogi, med Oryx & Crake och The Year of the Flood, med titeln MaddAddam. För att få in den rätta känslan har jag funderat på att läsa om de två första böckerna och det är väl därför jag inte har kommit i gång än. Läser sällan om böcker även om jag kan tänka mig att göra ett undantag för i det här fallet.

4. Om du vill kan du också berätta om andra kulturella inslag från Kanada.

Inte jättemycket annan kultur än film känner jag till, regissörer t ex. Sarah Polley, som i början av sin karriär spelade Sara i Road to Avonlea, har gjort fina filmer som Take This Walz och Stories We Tell, Jason Reitman står för ett par andra favoriter - Juno, Young Adult, Jeff Who Lives at Home m fl. Här skrev jag lite om ett annat av hans projekt.

Mer film? Den stämningsfulla och surrealistiska Enemy (baserad på José Saramagos Dubbelgångaren) med bl a Jake Gyllenhaal och Melanie Laurent, regi kanadensaren Denis Villeneuve, är inspelad i Toronto i kvarter med otrolig arkitektur. Mycket snyggt!

10 kommentarer:

  1. Vad kul att du gillar Carol Shields så mycket! Nu ser jag ännu mer fram emot att läsa Mary Swann!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hon är riktigt bra. Hoppas du gillar Mary Swann, annars finns det fler titlar att välja på som du ser här :)

      Radera
    2. Älskar också Carol Shields, men det var alldeles för länge sedan jag läste något av henne. Vill också läsa mer av Coupland.

      Radera
    3. Jag har en del titlar kvar av Shields, funderar på någon novellsamling.

      Radera
  2. Enemy låter som en film för mig. Tack!
    Kan det vara samma kvarter som 'Take This Waltz' filmades i?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så olika som två filmmiljöer kan bli, skulle jag vilja säga. Enemy är kallt glas och betong, ett slags futuristiskt metropolis. Take This Walz, rosenrött romantiskt och varmt. Enemy är crazy men sevärd!

      Radera
  3. MacDonald måste jag kolla upp, såg ut att vara intressant böcker. Tack för tipset.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så lite så, roligt om du blir intresserad :)

      Radera
  4. men så komiskt, nu måste jag framkalla HELT andra bilder i huvudet : )

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, sorry, men det är två helt olika filmer också. Kollade upp att flera scener är inspelade på Toronto Scarborough University o huvudpersonen bor i stadsdelen James Town, så kan du googla lite :)

      Radera


Tack för din kommentar, välkommen tillbaka för ditt svar :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...