tisdag, november 06, 2012

Tematrio - Ätbart

I veckans tematrio handlar det om mat, mums! Berätta om tre (gärna bra) böcker med något ätbart i titeln! Jag sköt alla kokböcker åt sidan, hittade flera romaner i hyllorna och valde till sist ut dessa tre.

1. Pajernas värld - Karen Stolz. 1962 är pojkflickan Roxanne tolv år och i hennes lilla stad i Texas är man i full gång med att förbereda sig för den årliga pajmarknaden. I novelliknande kapitel får vi följa Roxanne genom livet, med förvirrade känslor i tonåren och den första kontakten med rasism, om förälskelser och senare om Vietnamkriget. Plus en massa recept!  Min recension.

(Jag kollade upp författaren för att se om hon skrivit något mer, men hittade i stället detta, en tidningsartikel som berättar om hennes död förra året.)

2. Sommarsquash tokolok! - Rachel Zadok. En tokolosh är ett magiskt väsen som gör livet så mycket krångligare för Faith och hennes deprimerade mamma. En bok där jag älskade den magiska stämningen i den första delen, som utspelar sig på den sydafrikanska landsbygden i slutet av 80-talet, och inte alls var lika imponerad av den andra delen, där Faith är vuxen och tvingas ta itu med sitt förflutna. Min recension.

3. Guppy till kvällsmat - Marika Cobbold Hjörne. Jo, så klart att man kan äta guppy. Hörs ju på boktiteln! Svenskfödda Marikas engelska debutroman på svenska om Amelie som blir lämnad av sin man, medan hon själv har fullt upp med att ta hand om de äldre generationerna. Tänkvärd roman om äldrevård och kärlek, rolig och varm!

15 kommentarer:

  1. Guppy låter inte speciellt gott att äta. Och små är de ju också ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, ja, man får ta många för att bli mätt ;)

      Radera
  2. Inga titlar jag känner igen. Den första låter lite småmysig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helt rätt, Lena, Pajernas värld är mycket mysig läsning!

      Radera
  3. Nej men, Sommarsquash skulle jag ju kommit på. Den som är så bra, jag har lånat ut mitt ex till ngn och inte fått igen. Jag gillade särskilt delen i barndomen i den. Vackra miljöbeskrivningar om jag minns rätt :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. PS. Jag läste ngnstans att författaren vanna en novelltävling med den första delen och den andra skrevs till för att det skulle ges ut som roman. De är väldigt olika i ton och kvalitet...

      Radera
    2. Exakt, det var den första delen jag gillade bäst, med barndomsskildringen och den sjuka mamman. Mycket bra.

      Jag skrev i min recension om tävlingen i det brittiska bokprogrammet Richard & Judy. Rachel Zadok var en av fem vinnare som fick sitt manus publicerat. Men vad hände sen? Har inte sett till några böcker av henne efteråt, men det går ju att kolla upp förstås :)

      Radera
    3. Nej, jag har inte heller hört mer om henne.

      Radera
    4. Har hittat hennes webbsida i alla fall, lite mer info där.

      http://bokmoster.blogspot.se/2012/11/alder-en-siffra.html

      Radera
  4. Sommarsquash tokolok! låter riktigt intressant :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, en fin bok, helt klart läsvärd!

      Radera
  5. Också läst Sommarsquash Tokolosh. Gillade också biten där barndomsupplevelserna beskrevs men skildringen av huvudpersonen som vuxen var inte alls bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det kändes tyvärr som två olika böcker, men som du kanske såg av Annas kommentar ovan kan det finnas en förklaring till det ...

      Radera
  6. 'Guppy'... minns jag också som varm och originell. Måste kolla efter den i bokhyllan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gillade också hennes En alldeles egen skapelse, en författare på engelska landsbygden, mmm. Och nu följer jag henne på twitter :)

      Radera


Tack för din kommentar, välkommen tillbaka för ditt svar :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...