måndag, maj 19, 2014

Siri & Carol

Nytt på svenska av Siri Hustvedt (Norstedts i september), Den lysande världen (The Blazing World) om den avlidna och bortglömda konstnärinnan Harriet Burden vars verk plötsligt uppmärksammas på nytt. Beskrivs som en intellektuell deckare i konstvärlden och jag tänker på Mary Swann! Vilket jag i och för sig nog gör ganska ofta ... Redan 2004, när jag skrev om Vad jag älskade (min recension), drog jag paralleller mellan två av mina favoritförfattare, Siri Hustvedt och Carol Shields (litet författarporträtt här).

I centrum står en avliden, sedan länge bortglömd konstnärinna, vars verk plötsligt uppmärksammas på nytt - inte minst tack vare hennes unika synsätt på identitet, kön, femininitet, konstnärlig makt. Jakten på henne går via anteckningar, dagböcker, artiklar, spridda minnesbilder av barn, älskare, vänner. Fram träder en kvinna som under sitt liv bar flera motstridiga masker och vars psykologiska dubbelspel också fick tragiska konsekvenser.

2 kommentarer:

  1. Det låter riktigt lockande. Carol Shields var en upplevelse att läsa. Tack för tipset!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att kunna tipsa :) Två favoriter, det här, älskar Hustvedt och Shields.

      Radera


Tack för din kommentar, välkommen tillbaka för ditt svar :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...