lördag, maj 13, 2006

Den nionde stenen

Kylie Fitzpatrick
DEN NIONDE STENEN
Roman - Forum
[0]

Kylie Fitzpatrick är född i Danmark, men växte upp i Australien och bor numera i England. Första gången jag stötte på på denna författare, som tidigare arbetade som skådis, researcher och manusredaktör, var när jag för ett par år sedan läste hennes debutroman, Gobelängen, om mysteriet kring den medeltida Bayeuxtapeten. Boken var både välskriven och fascinerande med konspirationsteorier en masse och mitt intresse för de historiska händelserna väcktes på ett sätt som ingen lärare hittills har klarat av. Därför ville jag gärna läsa Kylie Fitzpatricks nya bok, trots att intrigen, eller för den delen den hopplösa titeln, vid första anblicken inte var något som annars skulle ha lockat mig.

I Den nionde stenen utvecklas bokens handling på två olika plan och i två olika epoker, precis som i Gobelängen. Vi rör oss dels i London på 1860-talet, dels i nutida Oxford, med en och annan avstickare till Indien. I London arbetar den unga och fattiga och föräldralösa Sarah som springpojke på en tidningsredaktion (ja, faktiskt klär hon sig för att se ut som en pojke, flickor har ju inte där att göra!). Genom sitt jobb får Sarah äntligen träffa sin idol och förebild journalisten Lily Korenchy, en ung änka som för att få sina samhällskritiska debattartiklar publicerade tvingas skriva under manlig synonym, som de flesta kvinnliga 1800-talsförfattarna. Lily kommer i sin tur i kontakt med en förmögen kvinna som vill ha hennes hjälp med att katalogisera sin stora juvelsamling. I denna samling finns ett ovanligt hängsmycke, en slags helig amulett med nio olika ädelstenar, ett smycke som sägs föra otur med sig. Sarahs tidningsreaktion sjuder i alla fall av skvaller om de märkliga mord som har inträffat i London den senaste tiden, och som faktiskt verkar ha med amuletten att göra.

Parallellt läser jag om Susana, universitetslärare i Oxford, som skriver på sin avhandling om kvinnliga författare i Indien under den viktorianska eran. I en brevsamling som finns i bibliotekets arkiv hittar hon gamla brev från Lily och blir fascinerad av denna kvinna som hon tycks ha så mycket gemensamt med. Susanas forskning för henne till Indien, till den heliga staden Benares. Där träffar hon Miranda, indentent vid smyckeavdelningen på ett stort auktionshus som är på jakt efter sällsynta färgade diamanter till en stor auktion. Puh, många kvinnor blir det. Man ska ju aldrig ändra ett vinnande koncept, men Den nionde stenen blir lite väl lik Gobelängen, med ungefär samma upplägg, med akademisk forskning och historiska tillbakablickar. Men skriva och berätta kan Kylie Fitzpatrick och jag misstänker att jag så småningom också kommer att läsa hennes tredje roman, som hon berättar om på sin webbplats. Boken har den engelska titeln The Rajah Quilt och handlar om en grupp kvinnor under den långa båtresan ombord på fartyget The Rajah, från London till Australien (japp, fångtransport).