tisdag, augusti 01, 2006

Dödens plats

Stephen Booth
DÖDENS PLATS
Kriminalroman - Minotaur
[+]

I anonyma telefonsamtal till polisen i Derbyshire talar en förvrängd röst om mord som kommer att begås, om ett dödande som är planerat med omsorg, nästan kärleksfullt, och om något som kallas Dödens plats. Det stället vill polisen förstås hitta, men var ska man börja leta? På det mest uppenbara alternativet - en kyrkogård eller gammal begravningsplats? Eller är det mer symboliskt menat, som någon nedlagd fabrik? Kanske är det rent av ett dåligt skämt, ett utslag av någons sjuka fantasi, men man vågar heller inte nonchalera samtalen. När en kvinna rapporteras saknad, förmodligen kidnappad från ett parkeringshus sent en kväll, får polisen, och kriminalinspektör Diane Fry, upp det spår man har väntat på. Med hjälp av bevakningskameror (som nu även har kommit upp i lilla Edendale) är jakten på gärningsmannen i gång.

På sitt håll pysslar kriminalassistent Ben Cooper med något helt annat. Långt ute i skogen har man funnit likdelar och polisen arbetar nu för att identifiera kroppen. Till att börja med vet man bara att den döda är en vit kvinna i fyrtioårsåldern, men ingen som kan stämma in på den beskrivningen har rapporterats saknad i trakten. En konstnär, anställd på universitetets institution för patologi, lyckas bygga upp ett ansikte med utgångspunkt från kraniet och bilden publiceras också i tidningarna. Snart hör en anhörig av sig och påstår att det måste vara hennes syster som man har hittat. Problemet är bara att systern dog för drygt ett år sedan och blev kremerad. Hur kan då hennes stoft ha hamnat mitt ute i naturen? Och vems kropp var det som kremerades i stället? Och framför allt - varför?

Att sätta sig ner med en ny kriminalroman om Ben Cooper och Diane Fry känns alltid som att komma hem för mig. Stephen Booths sjätte bok gör mig inte på något sätt besviken, även om jag gärna hade sett att polisprivatlivet, det för mig så viktiga, förts framåt med åtminstone ett par centimeter. Jag vill ju veta mer om Frys syrra, som nu bara skymtar till vid ett enda tillfälle. Jag vill läsa mer om Bens trista lägenhet och torftiga kärleksliv. Mer. Varning utfärdas om du vet med dig att du är lite äckelmagad, här ges nämligen otroligt detaljerade beskrivningar av vad som händer med en kropp efter döden. Jag vet nu allt, eller åtminstone betydligt mer än jag faktiskt vill veta, om enzymer, balsameringar och kremeringar. Med skräckblandad förtjusning noterar jag också att man på BBC just nu håller på med förberedelserna för en tv-serie baserad på böckerna. Hur ska det gå? Del sju i kriminalserien, Scared to Live, finns förresten redan på engelska. En resa "to the other side of Europe and back" och "a charismatic Bulgarian police officer" som väcker känslor i Fry utlovas, men jag kan sätter mig på händerna och väntar på den svenska utgåvan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar


Tack för din kommentar, välkommen tillbaka för ditt svar :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...