tisdag, februari 13, 2007

Tyska bokbloggar

Främst ett svar till Marika, men kanske finns det fler som är intresserade!

Nu när jag har satt i gång med mitt tyska läsprojekt letar jag ständigt efter tyska bokbloggar för att få tips om nya, spännande böcker. Jag har hittat en del bra, men några av de jag tyckte bäst om har tyvärr slutat uppdatera. Och även tyskar gillar att läsa på främmande språk, medan jag förstås främst är ute efter recensioner och tips om tyska författare som skriver på tyska. Jag föredrar också bloggar som inte bara skriver om fantasy och historiska romaner (något som verkar vara ganska vanligt), kanske har du andra önskemål, men flera av bloggarna har intressanta länklistor där du säkert kan leta dig fram till det du gillar. Här är i alla fall några jag brukar titta in hos:

Liisas Litblog - läser väldigt mycket, och gärna svenska författare, vilket är lite kul!
Frisch gelesen - "Aus dem Bücherregal einer Buchhändlerin"
Jennys Leseecke - gillar precis som jag kriminalromaner
Millas Welt - "Melanie, 29 Jahre, Lese-Fan und Doktorandin"

2 kommentarer:

  1. Anonym22:36

    Tack för bokbloggtipsen! :) Jag har lagt till alla som favoriter, men har inte hunnit titta närmare på dem än. Hoppas att jag kan få en massa bra tips där.

    Jag är också ute efter böcker som är på tyska i original. Översättningar verkar rätt onödigt att läsa på just tyska. Men det gör ju det inte lättare att hitta boktips direkt.

    SvaraRadera
  2. Anonym12:22

    Ett tips när det gäller europeisk litteratur överlag, dock inte tyska, är nättidskriften Salongen.

    //JJ

    SvaraRadera


Tack för din kommentar, välkommen tillbaka för ditt svar :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...