onsdag, mars 28, 2007

Mannen i mina drömmar

Curtis Sittenfeld
MANNEN I MINA DRÖMMAR
Roman - W & W
[++]

I sin efterlängtade andra bok har Curtis Sittenfeld mycket att leva upp till - jämförs ens första roman med t ex J D Salinger och Sylvia Plath och utses till årets bästa bok av bl a New York Times kan jag tänka mig att skrivkrampen kan sätta in när det blir dags för uppföljaren. Titeln och ett ljuvligt jordgubbsglassrosa omslag för kanske tankarna till renaste chic lit, men det här är inte en banal berättelse om hjärta och smärta och shopping. Curtis Sittenfeld är heller ingen ny Marian Keyes. Däremot kommer jag att tänka på Melissa Bank, med Flickornas handbok i jakt och fiske och Drömstället som i sina böcker berättat om unga kvinnor som försöker hitta sin väg i livet.

På samma sätt gör Curtis Sittenfeld nedslag i Hannahs tillvaro från 1991, då hon är 14 år, och fram till 2005. När boken börjar har Hannah precis flyttat till, nej, hon har faktiskt blivit skickad till Pittsburgh för att bo hos sin faster med familj. Hennes dominante pappa har, efter att i många år ha plågat sin familj med psykisk misshandel, till sist sparkat ut Hannah, hennes mamma och syster på gatan och de får ta till sin tillflykt till olika släktingar. En sådan barndom sätter förstås sina spår, särskilt när det börjar bli dags att hitta den där mannen i ens drömmar.

När Hannah några år senare har börjat på college skildras ett liknande utanförsskap som det vi läste om i I en klass för sig. Precis som Lee känner Hannah sig udda, utanför, en iakttagare som observerar det som händer runt omkring henne, alltid lika hjärtskärande sårbar och självkritisk. Återigen har författaren skapat en karaktär jag genast tar till mitt hjärta av olika anledningar, dialogerna känns fräscha, sanna, språket är klart och lättläst, ja, det er topp, som man säger i Norge. Varje kapitel är som en fristående novell (ett av dem har också tidigare publicerats som en sådan), om en viss händelse i Hannahs liv. Den första pojkvännen, en vildmarksutflykt, ett sommarjobb, mammans andra bröllop etc. (Bonuslänk: Curtis Sittenfeld recenserar Melissa Banks Drömstället och hon är inte jätteförtjust. Bestämde hon sig sedan för att göra det bättre??)

2 kommentarer:

  1. Spännande! Själv har jag kommit halvvägs och tycker det blir bättre och bättre!

    SvaraRadera
  2. Petra: ja, jag hade höga förväntningar, men blev inte besviken. Hoppas ditt positiva intryck får hålla i sig hela vägen!

    SvaraRadera


Tack för din kommentar, välkommen tillbaka för ditt svar :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...