torsdag, januari 17, 2008

Åka slalom

Hos Bokidioten hittade jag ett nytt, bra ord - slalomläsning = när man läser flera böcker samtidigt. Själv är jag ingen slalomläsare, särskilt inte när jag läser på tyska. Då måste jag koncentrera mig på en bok i taget, för att inte tappa bort mig alldeles. Fast det blir inte mycket till slalom annars heller, läser jag en bok jag inte kan koncentrera mig på/inte vill läsa just då hamnar den ofta outläst i loppishögen eller går något liknande öde till mötes. Ja, jag är nog en one book woman.

Är du en slalomläsare?

12 kommentarer:

  1. Anonym11:26

    Jag är absolut en slalomläsare. Jag har för det mesta 2-4 böcker igång samtidigt. Någon i väskan, någon som jag läser aktivt och så en insomningsbok. Ibland har jag en högläsningsbok på gång också..

    Om jag hittar något fullkomligt uppslukande så får de andra böckerna vila en dag eller två, men sedan börjar jag slalomläsa igen.

    SvaraRadera
  2. Ja, nåt fruktansvärt. Har sällan mindre än tre böcker igång samtidigt (just nu fem). Olika böcker för olika tillfällen!

    SvaraRadera
  3. Nej, här är det en i taget som gäller.
    Om jag försöker ha fler än en bok på gång slutar det i alla fall med att bara en av dem blir läst; de andra får vänta.

    SvaraRadera
  4. Typ tja, blir väl mitt svar. Jag har oftast en huvudbok som jag läser mest aktivt, men sedan har jag allt ifrån en till fyra-fem andra som jag slinker emellan med ibland. Men slinka emellan-böckerna är oftast noveller eller icke-skönlitterära saker.

    SvaraRadera
  5. Oj, här verkar vi bokmonogamer vara i minoritet. Jag har väl också, som Spectatia, ibland stuckit emellan med någon novell, men oftast gör jag som Marianne - koncentrerar mig på en bok i taget.

    Pis insomningsböcker har jag f ö ju läst lite om tidigare. ;-)

    SvaraRadera
  6. Anonym21:25

    Jag läser för det mesta en i taget. Ibland när jag läser något som tar lång tid kan jag behöva en paus, och då läser jag kanske ett seriealbum, en flickbok eller liknande. Men då läser jag oftast klart hela den lätta boken och sen fortsätter jag med den svåra, jag hoppar inte fram och tillbaka så mycket.

    SvaraRadera
  7. Har för det alra mest endast en bok på gång, så nej, är inte någon slalomläsare. Skulle nog inte lyckas hålla isär intrigerna i minnet.

    SvaraRadera
  8. Anonym21:15

    Nej, jag är ingen slalomläsare, jag njuter av en bok i taget.

    SvaraRadera
  9. Åh, fler störtloppsläsare - eller hur man nu ska beskriva vår typ av läsning. Välkomna!

    SvaraRadera
  10. Ja, jag är också en slalomläsare. Det är oftast inga problem, man bör dock inte läsa tre olika chic-lit eller kriminalromaner på svenska samtidigt för det kan bli lite förvirrande. ;)

    SvaraRadera
  11. jenny: det här var en intressant fråga, tänk att det kan vara så olika. Min enda parallelläsning, som jag skrev tidigare, är om jag någon gång läser en novell eller så. Jag vill annars, som Annika här ovan, njuta av en bok i taget.

    SvaraRadera


Tack för din kommentar, välkommen tillbaka för ditt svar :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...